OCR
1. ANYELVTANITÄS-NYELVTANULÄS KOMPLEX MODELLJE... 1.2. A NYELVTANITAS—NYELVTANULAS KULSO TENYEZOI A nyelvoktatás külső tényezői lehetnek tárgyiak és eszmeiek is: a tankönyvek és a nyelvoktatást támogató kiegészítő eszközök, illetve a rendszeres, elérhető módszertan, valamint az intézményi-képzési feltételek.? 1.2.1. A TANKÖNYV/NYELVKÖNYV KÉRDÉSE Elsődlegesnek és meghatározónak tűnik a rendelkezésre álló eszközrendszer, elsősorban a tankönyv, nyelvkönyv kérdése. Ma már létezik gyermekeknek keszült magyar nyelvkönyv (vö. Varga-Gröf-SzendeVideki 2006, Gröf-Varga-Szende-Videki 2015), amely jöl hasznälhatö azokban a helyzetekben, amelyekre kidolgoztäk; gyakori azonban, hogy olyan nyelvoktatäsi helyzetben kell gyermekkorü nyelvtanulökkal foglalkozni, amikor ez a nyelvkönyv nem felel meg. Ilyen lehet, ha pl. nem ismerjük a nyelvtanulök anyanyelvet, vagy nem äll rendelkezesre közvetítő nyelv, illetve ha a nyelvtanulást más ütemben, más témákban kell megvalósítani. Elsődlegesen igaz, hogy minden nyelvoktatási helyzet más: könnyű belátni, hogy nem dolgozhatunk ki új és új nyelvkönyveket minden nyelvtanuló esetében, mégis szükség lenne arra, hogy létrejöjjön egy olyan átfogó tananyag, amely általánosan alkalmas gyermekkorúak magyartanítására, és igazodik a leggyakoribb, legvalószínűbb nyelvtanulási célokhoz és helyzetekhez. Elővételezhető, hogy ma Magyarországon elsősorban iskolai keretek között, esetleg két tanítási nyelvű iskolákban, változatos időben érkező tanulók gyors nyelvi felzárkóztatására lehet szükség, amelynek elsődleges célja, hogy a tanulók képesek legyenek iskolai tanulmányaik megkezdésére, a közoktatásba történő mielőbbi bekapcsolódásra magyar nyelven. Mindezeket végiggondolva és összegezve úgy tűnik, szinte lehetetlen egy olyan tankönyvet alkotni, amely minden helyzetben alkalmas erre a feladatra. Megoldást kínálhat ismét a szemléletbeli, módszertani megújulás: nem szükséges ragaszkodnunk egy régi típusú, vastag és nehéz tankönyvhöz, ha úgy alakítjuk ki a tananyagot és a támogató eszközrendszert, hogy azokat modulárisan, a helyzethez, a szükségletekhez alkalmazkodva, részben felcserélhetően, munkalapok segítségével tárjuk ? A tanárképzési feltételekkel és körülményekkel könyvünkben nem foglalkozunk. « 14 ¢