OCR
1.1. A NYELVTANÍTÁS-NYELVTANULÁS HUMÁN OLDALA hogy a nyelvet sikeresen tudjuk közvetíteni is. Ez utóbbihoz egy sajátos szemléletmód elsajátítására van szükség; a magyar oktatása eltérő megközelítést, módszereket és tananyagot kíván anyanyelvűeknek és nem magyaroknak. Elsősorban szemléletváltásra van szükség, hogy nyelvünket idegen szemszögből legyünk képesek vizsgálni (Hegyi 1991). A nyelv működésbeli törvényszerűségeit mintegy , kívülről" kell látnunk ahhoz, hogy a magyar nyelv sajátosságait, a jelenségek okait, a nyelvi működést megfelelően tudjuk bemutatni. Értenünk kell, mi az, ami a külföldi nyelvtanuló számára nem egyértelmű, és ennek megfelelően kell megválasztani a tanítás módját. El kell felejtenünk saját anyanyelvismeretünket, hogy mindabban, ami anyanyelvi beszélőként számunkra egyértelmű, meglássuk és megértsük azt, ami a nem magyar ajkú számára nehézséget, fejtörést okoz. Gyermekkorú célcsoport esetében a nyelvelméletben, nyelvpedagógiában képzett nyelvtanár szükséges, de nem elégséges feltétele a sikeres nyelvtanitäsnak-nyelvtanuläsnak. Gyermekek oktatäsähoz olyan tanärra van szükség, aki képes a magyar nyelv megfelelő, sikeres közvetítésére, és egyúttal tisztában van azokkal a módszerekkel, amelyek gyermekkorú nyelvtanulók esetében (is) célravezetők. A nyelvtanár személyében meghatározza a nyelvoktatás sikerét az elméleti megalapozottság, ismeret és tudás, illetve módszertani eszközkészlet, amellyel a tanár rendelkezik. Fontos, hogy a nyelvtanár tisztában legyen a tanítandó nyelvre (jelen esetben a magyarra) vonatkozó legfrissebb elméleti irányvonalakkal és eredményekkel, de ezek puszta ismerete nem segíti a nyelvtanítást: a sikeres nyelvtanár azon is munkálkodik, hogyan válik bemutathatóvá, érthetővé és használhatóvá a nyelvről az elméleti nyelvészek által alkotott modell, leírás. Így a nyelvtanár mintegy hidat épít az elméleti és az alkalmazott nyelvészet között, melyen a sikeres, jól megválasztott módszer vezeti át a nyelvtanulót. Összegezve a gyermekeket tanító magyarnyelv-tanár jellemzőit, megállapíthatjuk: s többnyire anyanyelvét tanítja idegen nyelvként, s elkell sajátítania a nyelv külső szemléletének, megfigyelésének képességét, s ismernie kell a gyermekkorú tanulók esetében sikeres módszereket. «lle