OCR
1. ANYELVTANITÄS-NYELVTANULÄS KOMPLEX MODELLJE GYERMEKKORÚ NYELVTANULÓK ESETÉBEN , Eredményes munkáról csak akkor beszélhetünk, ha tudjuk, mit miért csinálunk, ismerjük a feladat végrehajtásának lendítő körülményeit és korlátait" (Hegyi 1967: 5). Hegyi figyelmeztetése nyomán haladva megvizsgáljuk a nyelvoktatäst-nyelvtanuläst („feladat”) mint komplex folyamatot, felsorakoztatjuk az ezt befolyásoló humán és tárgyi/külső tényezőket mint s lendítő körülményeket" és , korlátokat", hiszen ezek befolyásolják a tanítás-tanulás sikerét. Hegyi (uo.) tárgyi, személyi és módszertani feltételeket vizsgál egy olyan nyelvoktatási helyzetben, mely a múlt század 50-es, 60-as éveitől a század utolsó 10—20 évéig szinte kizárólagosan volt jellemző a magyarországi magyarnyelv-tanításra. A magyarul tanulni szándékozók elsősorban fiatal felnőttek voltak, a nyelvtanulói célcsoport homogenitása pedig évtizedeken át erősen befolyásolta a választott módszereket és az elkészült nyelvkönyveket is. Annak ellenére, hogy ma már minden életkorú célcsoport megtalálható mind a magyarországi, mind az anyaországon, sőt magyar nyelvterületen kívüli magyaroktatásban, Hegyi szemléletének máig ható érdeme a tanár meghatározó - és megváltozott — szerepének felismerése. Giay (1998) a nyelvoktatást befolyásoló tényezőket több szempontból közelíti meg: a feltételrendszer, a tudományos alapok és meghatározottság, illetve a módszertani, személyi és tárgyi feltételek alapján értékeli a magyarnyelv-oktatás helyzetét. A feltételrendszer elemei között vizsgálja a nyelv (magyar) sajátosságait, a tanulási helyzetet, a tanulók életkorát és egyéb jellemzőit, a csoportösszetételt, a tanulás időintervallumát, a rendelkezésre álló taneszközöket, illetve a nyelvoktatással szembeni elvárásokat és igényeket (Giay 1998: 247). Pedagógiai, tanulás-lélektani, pszicholingvisztikai és szociolingvisztikai tényezők között említi, hogy a magyar nyelv kevéssé ismert, a tanárok nagy része magyar anyanyelvű, a magyarul tanulóké ! A tanár szerepéről részletesebben vö. 1.1.1. fejezet