OCR
I. A KIEJTÉSTANÍTÁS FONTOSSÁGA során jó hangulat, közös nevetés, és nem utolsó sorban tisztán képzett hangok keletkeznek. A dalválasztás során egyetlen tényezőt mindenképpen érdemes figyelembe venni: a dallam és a szövegritmus összhangját. A magyar népdalok, és az igényesebb gyermekdalok kiválóak ebből a szempontból, segítségükkel a helyes hangsúlyozás is gyakorolható, a szövegükből könnyen megragad pár kifejezés, nyelvi fordulat, a dallamuk pedig fülbemászó. 6.2.4. Nyelvtörők, mondókák, versek A nyelvtörők kifejezetten alkalmasak egy-egy problémás hang begyakoroltatására. Ezek általában rövid, rímelő, ritmusos, humoros sorok, amelyek megértése nem szükséges, sőt, néha lehetetlen. A tanár felelőssége eldönteni azt, hogy mikor és hány nyelvtörőt használ, elmagyarázza-e a jelentést vagy sem. A nyelvtanulók általában kedvelik és sokan memoriterként meg is tanulnak néhányat azok közül, amelyek nehézséget okoznak számukra. Rövidségük miatt ez jó módszer lehet arra, hogy pl. egy lengyel anyanyelvű begyakorolja az 0-ö hangokat, vagy egy ukrán az á és é hangok hosszúságát. „Öt ördög görget görbe úton görgő gömbbé gömbölyödött öt görögdinnyét." „Szörös hörcsög szörpöt szörcsög, rätörnek a hörcsöggörcsök.” „Öt csökönyös kölyöktücsök.” „Gyönyörü gömbölyü gyömbergyöker.” „Öt török öt görögöt dögönyöz örömös örömök között." „Föld bömböl, döbörög, ördögökhöz könyörög.” „A nagyapa papagäja a papa papagäjänak a papäja.” „Läm, alämamama nem älla mälha alä ma.” s Rájár a rájára a rúd: rút arája jó pár órája vár rája." A magyar mondókákkal nehezebb dolgunk van, mert sokszor számunkra sem egyértelmű hozzáolvasás nélkül, hogy miről szólnak. Gyermeknyelvi és archaikus szavak sokaságával szembesülhetünk, ha nem választjuk ki jóla mondókát. Előnye azonban a szótagoltató ritmus, amely segít elsajátítani a megfelelő hangsúlyozást és beszédritmust. A , Gyerekek, gyerekek" kezdetű mondóka nagyon jól alkalmazható erre a célra. * 40°