OCR
6. A KIEJTÉS FEJLESZTÉSE 6.2.3. Zenetudomány (zene, ritmus, éneklés) Az éneklés azért zseniális kiejtésfejlesztő módszer, mert ahhoz, hogy tisztán énekeljünk egy hangot, szintén tisztán kiejtett magánhangzóra van szükségünk. Mivel a magyar nyelvben egy magánhangzó mindig csak egyetlen és ugyanazon hangot jelöli, lehetetlen éneklés közben nem tisztán ejteni, ugyanis nem tudunk egyszerre kétfelé koncentrálni. Ez még akkor is igaz, ha valakinek a hallása nem a legkifinomultabb, és esetleg emiatt nem szeret énekelni. Ha túl tud lépni ezen a korláton, ő is helyesen és pontosan fogja kiejteni a kívánt hangokat, mert ő is próbál közben egy dallamot követni. A magyar magánhangzókat csak úgy tudjuk helyesen kiejteni, ha határozottan kinyitjuk a szánkat. Nem olyan evidens ez pl. ázsiai nyelvtanulók számára, akik sokszor eltérő kulturális hátterükből fakadóan is csak , motyognak" az órákon. Az ő esetükben kifejezetten örömteli és hatékony az éneklés, míg a sorozatos felszólítás, hogy nyissák ki a szájukat, vagy az artikulációs fonetikai gyakorlatok frusztráló lehet. Énekelni általában szeretnek, kérés nélkül elvégzik azt a munkát egy dal ideje alatt, amely egyébként hosszadalmas és fájdalmas lenne számukra és a nyelvtanár számára is. Ez azt is jelenti, hogy az igazán problémás hangok (egyénenként változó, hogy melyik magánhangzó okoz számára problémát) begyakoroltatásának gyors és kellemes módja lehet az éneklés. Természetesen a dal kiválasztásakor rengeteg tényezőt kell úgy figyelembe venni, mint a nyelvtanulók személyiségét, a tanult anyagot, a stílust, a szöveg nehézségi fokát, vagy akár azt, hogy a jelentést mennyire tartjuk fontosnak. Egy jól kiválasztott dal nagyban segítheti nemcsak a kiejtést, hanem a szövegértést, szókincstanulást is, nem beszélve a kulturális értékekről, amelyeket közvetíteni tudunk általuk. Természetesen nem csak önmagában állhat egy dal feldolgozása az órán, beépíthető az éppen tanult anyagba pl. hallásértés-feladatként. A lényeg az, hogy a végén ne maradjon el a közös éneklés, amely során azok is lehetőséget kapnak a gyakorlásra, akik bátortalanabbak. Jól bevált trükk, ha másodjára, harmadjára úgy énekeltetjük a dalt, hogy arra kérjük a csoportot, kiabáljon, vagy éppen nagyon halkan énekeljen, vagy szomorúan, vidáman, mérgesen énekeljen. Ezek mind nagyon humoros, a csoportdinamika szempontjából összekovácsoló módszerek, amely + 39 +