Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000029/0000

A magyar kiejtés tanítása

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Szerző
Gyöngyösi Lívia, Kampó Ildikó, M. Pintér Tibor
Cím (EN)
Teaching of Hungarian Pronounciation
Tudományterület
Nyelvészet / Linguistics (13024)
Sorozat
Károli könyvek. Jegyzet
Tudományos besorolás
egyetemi jegyzet
022_000029/0039
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 40 [40]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000029/0039

OCR

6. A KIEJTÉS FEJLESZTÉSE 6.2.3. Zenetudomány (zene, ritmus, éneklés) Az éneklés azért zseniális kiejtésfejlesztő módszer, mert ahhoz, hogy tisztán énekeljünk egy hangot, szintén tisztán kiejtett magánhangzóra van szükségünk. Mivel a magyar nyelvben egy magánhangzó mindig csak egyetlen és ugyanazon hangot jelöli, lehetetlen éneklés közben nem tisztán ejteni, ugyanis nem tudunk egyszerre kétfelé koncentrálni. Ez még akkor is igaz, ha valakinek a hallása nem a legkifinomultabb, és esetleg emiatt nem szeret énekelni. Ha túl tud lépni ezen a korláton, ő is helyesen és pontosan fogja kiejteni a kívánt hangokat, mert ő is próbál közben egy dallamot követni. A magyar magánhangzókat csak úgy tudjuk helyesen kiejteni, ha határozottan kinyitjuk a szánkat. Nem olyan evidens ez pl. ázsiai nyelvtanulók számára, akik sokszor eltérő kulturális hátterükből fakadóan is csak , motyognak" az órákon. Az ő esetükben kifejezetten örömteli és hatékony az éneklés, míg a sorozatos felszólítás, hogy nyissák ki a szájukat, vagy az artikulációs fonetikai gyakorlatok frusztráló lehet. Énekelni általában szeretnek, kérés nélkül elvégzik azt a munkát egy dal ideje alatt, amely egyébként hosszadalmas és fájdalmas lenne számukra és a nyelvtanár számára is. Ez azt is jelenti, hogy az igazán problémás hangok (egyénenként változó, hogy melyik magánhangzó okoz számára problémát) begyakoroltatásának gyors és kellemes módja lehet az éneklés. Természetesen a dal kiválasztásakor rengeteg tényezőt kell úgy figyelembe venni, mint a nyelvtanulók személyiségét, a tanult anyagot, a stílust, a szöveg nehézségi fokát, vagy akár azt, hogy a jelentést mennyire tartjuk fontosnak. Egy jól kiválasztott dal nagyban segítheti nemcsak a kiejtést, hanem a szövegértést, szókincstanulást is, nem beszélve a kulturális értékekről, amelyeket közvetíteni tudunk általuk. Természetesen nem csak önmagában állhat egy dal feldolgozása az órán, beépíthető az éppen tanult anyagba pl. hallásértés-feladatként. A lényeg az, hogy a végén ne maradjon el a közös éneklés, amely során azok is lehetőséget kapnak a gyakorlásra, akik bátortalanabbak. Jól bevált trükk, ha másodjára, harmadjára úgy énekeltetjük a dalt, hogy arra kérjük a csoportot, kiabáljon, vagy éppen nagyon halkan énekeljen, vagy szomorúan, vidáman, mérgesen énekeljen. Ezek mind nagyon humoros, a csoportdinamika szempontjából összekovácsoló módszerek, amely + 39 +

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
1751 px
Kép magassága
2480 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
1.03 MB
Permalinkből jpg
022_000029/0039.jpg
Permalinkből OCR
022_000029/0039.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde