OCR
I. A KIEJTÉSTANÍTÁS FONTOSSÁGA 6.2. MILYEN MÓDSZEREK, ESZKÖZÖK SEGÍTSÉGÉVEL FEJLESZTHETŐ A KIEJTÉS? A kiejtés-fejlesztés eszközeinek és módszereinek a kiválasztása a nyelvtanuló(k) tanulási stílusán és szokásain és a nyelvtanár személyiségén múlik. Mindig az adott csoporthoz, egyénhez kell alkalmazkodni, és célszerű olyan gyakorlási formákat választani, amelyekben mindkét fél stresszmentesen, oldottan tud részt venni. Köztudott, hogy minél több érzékszervet kapcsolunk be a tanulás folyamatába, annál hatékonyabbak leszünk. Azonban erőltetni nem érdemes semmit, ki kell tapasztalni, kinek melyik módszer való, melyikben érzi biztonságban magát, melyikben tud inkább fejlődni. 6.2.1. Fonetikai gyakorlatok Szende Virág (2005) az idegennyelv-oktatás során alkalmazott fonetikai gyakorlatokat tartja fontosnak (ld. Hangoskönyv). A gyakorlatok segítségével, fokozatosan építkezve elsajátítható az egyes hangok képzése, majd a differenciálás segítségével gyakorolható a megkülönböztetés is. A mindennapi osztálytermi munkába jól beépíthető anyagokat, ötleteket tartalmaz a Hangoskönyv, amely kitölthet akár egy teljes napot is, de egy-egy számunkra fontos gyakorlatot is lehet találni benne. Nagyon hasznos, hogy a problémás hangok nemcsak külön, hanem együtt is megtalálhatók (pl.: á-a-o), így ha tapasztaljuk az adott képzési nehézséget, válogathatunk a feladatok közül. A nyelvtanulók általában érzik a fonetikai gyakorlatok hasznosságát, és hálásak egy-egy alkalomért. 6.2.2. Hangoztató-elemző-összetevő módszer Az anyanyelvi nevelés olvasástanítási módszereinek alkalmazása is lehet célravezető (Schmidt 2008). Ennek a módszernek nagy előnye a szótagoltatás, amely egyidejűleg segíti a helyes kiejtés és a helyesírás elsajátítását. + 38 +