OCR
5. A HIBAJAVÍTÁS segítheti a tanárt és a nyelvtanulót is abban, hogy jobban megértse, mely jelenségek hasonlóak vagy éppen különböznek a két nyelvben, így támogatva a helyes kiejtést. Nagyon érdekes terület a gyermeknyelv-kutatás, amely feltételezi azt, hogy az idegennyelv-tanulás hasonlóan működik az anyanyelvünk elsajátításához. Érvek, ellenérvek sokaságát lehet felsorakoztatni, az azonban szembetűnő, hogy van átfedés a gyermeknyelvi hibák és a kezdő MID-tanuló hibái között. Ennek oka egy univerzális logika is lehet, ha csak például a többes számú főnevek birtokos alakjaira gondolunk, az órákon szinte kivétel nélkül hallani a kreatívan összetett ,barátokom" formát a , barátaim" helyett, és ugyanezt a hibát egy kétéves gyermek is büszkén elköveti. 5.5. A , HASZNOS" HIBÁK A folyékony és érthető beszédprodukció eléréséhez kellenek a hibák. A kiejtési nehézségeken túl léteznek olyan hibák is, amelyek kifejezetten hasznosak. Ezek azt mutatják, hogy a nyelvtanuló gondolkodik, kreatívan használja minden eddigi tudását, csak az adott jelenség épp másképpen működik a nyelvben. Az ilyen fajta hibázás nagy dicséretet érdemel és azonnali javítást, magyarázatot követel. Számítani is lehet ezekre a hibákra, és az sem rossz, ha alkalomadtán a tanár maga provokálja ki. Tipikusan ilyen hiba a már említett , barátokom", a , reggelizik"? és ,vacsorázik" mintájára az , ebédezik", vagy agyermeknyelvben is megtalálható 9 „enyembarat”, „enyemanya”, a „baratom”, „anyam” helyett.