OCR
5. A HIBAJAVÍTÁS 5.1. FELADAT: MIT GONDOL AZ ALÁBBI KÉRDÉSEKRŐL? BESZÉLJÉK MEG PÁRBAN! a) Mely hibákat kell javítani inkább a tanárnak az órán: a kiejtési vagy a nyelvtani hibákat? Milyen mértékben kell a tanárnak javítani a hibákat? Hogyan döntsük el, mely hibákat javítjuk, és melyeket nem? Mit kezdjünk a visszatérő, javulni nem akaró kiejtési hibákkal? Javíthatják-e egymást a nyelvtanulók? b c d e e YS 5.2. KELL-E A HIBAKAT JAVITANI? Régebben a hibajavítás a nyelvórák szerves része volt, mára viszont a hibázáshoz való lélektani hozzáállás megváltozott (Bárdos 2000: 219—222.). Különbséget kell tenni tévesztés (mistake) és hiba (error) között. A tévesztés csupán nyelvbotlás, figyelmetlenség vagy fáradtság eredménye, az ilyen hibák javítására nem érdemes sok időt fordítani. Ha azonban visszatérő, következetes hibázásról van szó, a hiba súlyosságától függően, akár azonnal is érdemes javítani. A hibák lehetnek kiejtési, nyelvtani, lexikai, nyelvhasználati, helyi és globális hibák (Richards 1974). Forrásuk sokszor az anyanyelvben keresendők. Interlanguage-nek nevezzük az anyanyelvtől a célnyelv felé haladó utat, amely során a saját nyelv befolyásolja a nyelvtanulást. Ennek ismerete segíti a hibák feltárását és javítását. © 33 ¢