OCR
4. A HELYESÍRÁS Látható, hogy egyrészt a helyesírás és a kiejtés — a szótövekben — nem választhatók el egymástól, másrészt azt is, hogy nagyban támogatják egymást a nyelvelsajátítás folyamatában. A nyelvtanulók számára a nehézséget általában a türelmetlenség és a más nyelvek tanulása során megszokott kezdeti gyors tempó lassabb volta jelenti. Célravezető lehet az első alkalomtól kezdve beépíteni a helyesírás és kiejtés gyakorlását, akár bemelegítő, pihentető feladatként is, hiszen ezek olyan készségek, amelyek hosszabb időt (ráadásul nyelvtanulónként eltérő időt) igényelnek. Fontos, hasznos és érdekes is megértetni a magyar nyelv alapvető tulajdonságait, a kiejtés elvét és a jelentés-megkülönböztető szerepet, akár képekkel illusztrálva, hogy már az első pillanattól ki tudjunk alakítani igényt a pontos és helyes írásra, beszédre. Ez a kezdeti energia- és időbefektetés a későbbi nyelvtanulás során meghozza gyümölcsét. tévé ló lő 5. ábra: Jelentés-megkülönböztetés szemléltetése 4.3. HOGYAN FEJLESZTHETŐ A HELYESÍRÁS? A helyesírás gyakoroltatása ugyanolyan kreatív lehet, mint a nyelvtanítás többi készségének fejlesztése. Nem lehet különválasztani és csak önmagában kezelni, mindig egy másik készség részeként érdemes gyakoroltatni. Helyesírásra mindig szükség van, akkor is, amikor értelmezzük az olvasottakat, tehát szövegértési feladatoknál, és akkor még inkább, amikor írni kell, akár diktálás, akár fogalmazás formájában. Helyesírási gyakorlat lehet akár ismétlő jelleggel a tanult szavak leírása, diktálása, vagy a hiányzó hangok beírása, keresztrejtvény, játékos kvíz stb. A tanár kreativitása szab határt az alkalmazott feladatoknak és módszereknek. Természetesen a nyelvtanulót vagy csoportot megismerve + 31 +