Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000029/0000

A magyar kiejtés tanítása

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Szerző
Gyöngyösi Lívia, Kampó Ildikó, M. Pintér Tibor
Cím (EN)
Teaching of Hungarian Pronounciation
Tudományterület
Nyelvészet / Linguistics (13024)
Sorozat
Károli könyvek. Jegyzet
Tudományos besorolás
egyetemi jegyzet
022_000029/0030
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 31 [31]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000029/0030

OCR

I. A KIEJTÉSTANÍTÁS FONTOSSÁGA 4..2. FONTOS-E A HELYESÍRÁS A MID TANÍTÁSÁBAN? 4.2.1. A kiejtés elve A magyar nyelvben a helyesírás több szempontból is rendkívül fontos. A kiejtés elve jellemző nyelvünkre. A magyar nyelv standard változatának írott és beszélt formáiban található magánhangzói 1:1 megfelelést mutatnak a leírt formával. Ezért is nagyon fontos a magánhangzók és a mássalhangzók beállítása még a nyelvtanulás elején (Csonka 2005). Továbbá fontos, hogy a magánhangzók oppozíciójának ismerete nélkül a hangrendi illeszkedés szabályait sem lehet elsajátítani, így a toldalékolási rendszer alkalmazása is bizonytalan lehet (Giay, 1998). A pontos helyesírás elsajátítása elkerülhetetlen és kikerülhetetlen, nem beszélve arról, milyen nagy mértékben könnyíti és segíti a nyelvelsajátítás folyamatát. Azt is érdemes látni, hogy a kezdeti nehézségek és a gyakorlásba fektetett munka hosszú távon megtérül. A kiejtés elve szerint tehát a helyesírás és kiejtés együtt, párhuzamosan, egymást oda-vissza támogatva fejleszthető, és pontos ismerete nagyban könnyíti mind az írásbeli- és szóbeli szövegértést. 4.2.2. A jelentés-megkülönböztető szerep A másik, nem elhanyagolható szempont, a jelentés-megkülönböztető szerep, amely a félreérthetőség kiküszöbölése miatt fontos. A magyar nyelvben egy beszédhang eltérése is a jelentés változásához vezethet. Elég egy magánhangzó rövid vagy hosszú párját felcserélni, máris más jelentést kapunk (pl. kor — kór). A magas és mély párok is okozhatnak gondot (pl. ló — lő), a zártsági fok is nehéz lehet (pl. kor — kar), illetve a labiális-illabiális párok is (pl. tíz — tűz). Nemcsak a magánhangzók, a mássalhangzók is rendelkeznek jelentés-megkülönböztető szereppel. Gondoljunk csak a zöngés-zöngétlen párokra (pl. bor — por), vagy a rövidhosszú mássalhangzók írására-ejtésére (pl. hal — hall). Az ejtés módja szerinti (pl. vár — váll) és az ejtés helye szerinti (pl. kar — mar — var - tar) mássalhangzó-különbségek is jelentősek. További nehézséget okozhat a grammatikai kategóriák megkülönböztetésében megnyilvánuló szerep is, pl. a múlt idejű határozott és a határozatlan ragozás elkülönítésében (pl. tanultak — tanulták, tanultatok — tanultátok). + 30 +

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
1751 px
Kép magassága
2480 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
976.64 KB
Permalinkből jpg
022_000029/0030.jpg
Permalinkből OCR
022_000029/0030.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde