OCR
2. A KIEJTÉS TANULÁSÁT BEFOLYÁSOLÓ TÉNYEZŐK 2.2.2. Az akcentus Kenworthy (1987) szerint a hihető akcentus értékesebb a tökéletes kiejtésnél, hiszen a nyelvtanuló nem anyanyelvi beszélője a célnyelvnek, így nem is hihető az, ha nincs akcentusa. Az akcentus segítségével tulajdonképpen megőrizheti saját identitását. Az akcentus kérdése más szempontból is érdekes lehet, hiszen minden nyelvnek megvannak a tipikus hangtani jegyei, általa könnyen felismerhető a beszélő anyanyelve. Ez pedig segítheti is a kiejtéstanulás folyamatát, hiszen a nyelvtanár fel tud készülni a várható kiejtési nehézségekre, és úgy tudja alakítani a kiejtésgyakorlás menetét, hogy az személyesen fókuszál az adott akcentussal rendelkező nyelvtanulóra, azaz tervezhetővé válik a kiejtéstanítás. 2.2.3. A nyelvi környezet A nyelvi környezet hatása vitathatatlan, hiszen a célnyelvi környezet adottságai nem pótolhatók nyelvórák keretében, még anyanyelvi tanár közreműködésével sem. Célnyelvi környezetben a nyelvtanulónak korlátlan lehetősége van a különféle, autentikus kommunikációs minták elsajátítására. Személyiségétől és motivációjától függően hallgathatja és használhatja a nyelvet az utcán, üzletekben, célnyelvi ismerősei körében. Ez a fajta nyelvi támogatás nagyban kiegészíti a nyelvórán tanultakat, nem beszélve a hallásértés és kiejtés gyorsabb ütemű fejlődéséről. Ha van lehetőségünk (és élünk is vele) gyakorolni, többet hallhatjuk a nyelvet, és több alkalommal próbálhatjuk ki kiejtésünket is. A célnyelvi beszélők reakciói, esetleges pozitív vagy negatív visszacsatolásai pedig jó irányba vezethetik a nyelvtanulás teljes folyamatát, és nem utolsó sorban fel is gyorsíthatják azt. 2.2.4. A nyelvérzék Ugyanakkor az sem lehetetlen, hogy valaki nem célnyelvi környezetben közel hibátlan kiejtést sajátít el. Ennek az oka, egy nehezen megfogható jelenség: a nyelvérzék, azaz a nyelvtanulásra való alkalmasság (language aptitude), mely nyelvi és nem nyelvi adottságok meglétét jelenti. (Bárdos 2000: 236-237.) Ilyen tényező az intelligencia, de része a tanulási stílus és stratégiák, az attitűd és a motiváció is (ismét).