Direkt zum Inhalt
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Suche
  • OA Kollektionen
  • L'Harmattan Archive
Deutschde
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Magyarhu
AnmeldenRegistrieren
  • Buch Übersicht
  • Seite
  • Text
  • Metadaten
  • Clipping
Vorschau
022_000029/0000

A magyar kiejtés tanítása

  • Vorschau
  • PDF
  • Zeige Metadaten
  • Permanenten Link anzeigen
Autor
Gyöngyösi Lívia, Kampó Ildikó, M. Pintér Tibor
Title (EN)
Teaching of Hungarian Pronounciation
Field of science
Nyelvészet / Linguistics (13024)
Series
Károli könyvek. Jegyzet
Type of publication
egyetemi jegyzet
022_000029/0025
  • Buch Übersicht
  • Seite
  • Text
  • Metadaten
  • Clipping
Seite 26 [26]
  • Vorschau
  • Permanenten Link anzeigen
  • JPG
  • TIFF
  • zurück
  • Weiter
022_000029/0025

OCR

2. A KIEJTÉS TANULÁSÁT BEFOLYÁSOLÓ TÉNYEZŐK 2.2.2. Az akcentus Kenworthy (1987) szerint a hihető akcentus értékesebb a tökéletes kiejtésnél, hiszen a nyelvtanuló nem anyanyelvi beszélője a célnyelvnek, így nem is hihető az, ha nincs akcentusa. Az akcentus segítségével tulajdonképpen megőrizheti saját identitását. Az akcentus kérdése más szempontból is érdekes lehet, hiszen minden nyelvnek megvannak a tipikus hangtani jegyei, általa könnyen felismerhető a beszélő anyanyelve. Ez pedig segítheti is a kiejtéstanulás folyamatát, hiszen a nyelvtanár fel tud készülni a várható kiejtési nehézségekre, és úgy tudja alakítani a kiejtésgyakorlás menetét, hogy az személyesen fókuszál az adott akcentussal rendelkező nyelvtanulóra, azaz tervezhetővé válik a kiejtéstanítás. 2.2.3. A nyelvi környezet A nyelvi környezet hatása vitathatatlan, hiszen a célnyelvi környezet adottságai nem pótolhatók nyelvórák keretében, még anyanyelvi tanár közreműködésével sem. Célnyelvi környezetben a nyelvtanulónak korlátlan lehetősége van a különféle, autentikus kommunikációs minták elsajátítására. Személyiségétől és motivációjától függően hallgathatja és használhatja a nyelvet az utcán, üzletekben, célnyelvi ismerősei körében. Ez a fajta nyelvi támogatás nagyban kiegészíti a nyelvórán tanultakat, nem beszélve a hallásértés és kiejtés gyorsabb ütemű fejlődéséről. Ha van lehetőségünk (és élünk is vele) gyakorolni, többet hallhatjuk a nyelvet, és több alkalommal próbálhatjuk ki kiejtésünket is. A célnyelvi beszélők reakciói, esetleges pozitív vagy negatív visszacsatolásai pedig jó irányba vezethetik a nyelvtanulás teljes folyamatát, és nem utolsó sorban fel is gyorsíthatják azt. 2.2.4. A nyelvérzék Ugyanakkor az sem lehetetlen, hogy valaki nem célnyelvi környezetben közel hibátlan kiejtést sajátít el. Ennek az oka, egy nehezen megfogható jelenség: a nyelvérzék, azaz a nyelvtanulásra való alkalmasság (language aptitude), mely nyelvi és nem nyelvi adottságok meglétét jelenti. (Bárdos 2000: 236-237.) Ilyen tényező az intelligencia, de része a tanulási stílus és stratégiák, az attitűd és a motiváció is (ismét).

Strukturell

Custom

Image Metadata

Bild Breite
1751 px
Bild Höhe
2480 px
Bild Auflösung
300 px/inch
Dateigröße
938.79 KB
Permalink zum JPG
022_000029/0025.jpg
Permalink zur OCR
022_000029/0025.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

AnmeldenRegistrieren

Benutzeranmeldung

eduId Login
Ich habe mein Passwort vergessen
  • Suche
  • OA Kollektionen
  • L'Harmattan Archive
Deutschde
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Magyarhu