OCR
1. MILYEN A JÓ KIEJTÉS? nevezi, melynek kritériumai az érthetőség (intelligibility), amely a hangok, hangsúlyok, intonációs minták, beszédtempó és a szünetek minimális tisztaságát jelenti, akövetkezetesség (consistency), amely megengedi, hogy a tanulónak saját kiejtése legyen, de megköveteli, hogy azt következetesen használja, és az elfogadhatóság (acceptability), amely az átfogó, szupraszegmentális elemekre vonatkozik, mint pl. az intonácó. Medgyes Péter (1997: 143—-149.) hangsúlyozza, hogy míg korábban az anyanyelvihez hasonló kiejtés számított jónak, ma már az érthetőség a lényeg. Kenworthy (1987) kényelmes jólérthetőségnek (comfortable intelligibility) nevezte azt a kiejtést, amely az anyanyelvi beszélő számára nem feszélyező, nem kellemetlen hallania. A kérdés csak az, hogy ezt a minden nyelvtanuló számára kitűzhető célt hogyan érjük el a nyelvtanításban. 1.2.3. Ösztönös vagy tudatos legyen a kiejtéstanítás? A kiejtéstanítás két végpontja az intuitív (ösztönös) és az analitikus (tudatos) megközelítés (Bárdos 2000: 47). Az ösztönös megközelítés szerint a célnyelv észlelése, megfigyelése után, utánzás segítségével alakul a kiejtés, míg a tudatos megközelítés fonetikai/fonológiai magyarázatokra épit, (ki)hasznälva az anyanyelv hasonlésägait és ellentéteit. Sok gyakorlás, hibajavítás jellemzi, tudatosan csiszolja a kiejtést. Intuitív tanulásnak számít az is, amikor valaki a célnyelvi országban él, és a nyelvelsajatitás folyamatában a nyelvi minták követése közben sajátítja el a kiejtést. A tanulás sebessége és a kiejtés minősége a nyelvtanuló képességeitől és motivációjától függ leginkább. Amennyiben osztálytermi környezetben valósul meg az intuitív kiejtés-elsajátítás, az feltételezi az anyanyelvi tanár vagy anyanyelvi szintű kiejtéssel rendelkező tanár jelenlétét. A magyar mint idegen nyelv esetében általában adott az anyanyelvi tanár, ám nyelvünk fonetikai adottságai miatt talán legszerencsésebb e két megközelítés mindegyikét, egyvelegét alkalmazni. Az ösztönös elsajátítás mellett nagy szükség van a fonetikai-, intonációs- és hangsúlygyakorlatokra is, hogy ezek segítségével a nyelvtanuló nagyobb magabiztosságra tegyen szert beszédprodukciójában. + 21°