OCR
A HANGTAN SZEREPE AZ IDEGENNYELV-OKTATÁSBAN A hangsorok szegmentális elemei mellett idegennyelv-oktatáskor, -tanuláskor figyelemmel kell lenni a hangsorok egészét irányító szupraszegmentális elemeire (a hangsor zenei elemeire). Ezek az elemek ugyanis (a hangsorhoz hasonlóan) egyediek, nyelvhez kötöttek lehetnek. Az általános fonetika által tárgyalt, s egyben a magyar nyelvben is tanítandó szupraszegmentális jelenségek a hanglejtés (intonáció), a hangsúly, a beszédtempó, a beszédritmus, a hangerő, hangszínezet és (az általam ide sorolt) a szünet (bővebben lásd Vicsi 2013: 51-52). Ugyan minden nyelvben jelen lévő fonetikai (sőt némelyik -— például a szünet — fonológiai relevanciájú, mivel a magyarban nem zöngétlenít) entitások ezek, nyelvtanuláskor mégis érdemes mindegyiket külön tanulni, elsajátítani (ezek nehézsége nyelvenként, nyelvtípusonként változik). Az egyes típusok helyes elsajátítása nem csak a hangélmény miatt fontos, mivel a hanglejtés, a hangsúly (főként a logikai hangsúly) és a szünet jelentésmódosító szerepű is lehet, így azok megfelelő használata a kommunikáció jelentéstartalma szempontjából is fontos. Idegen nyelv tanulásakor sok mindenre kell figyelni: a nyelv egyes részei ideális esetben más-más hangsúlyozással vannak jelen a nyelvtanulás szakaszaiban (például az angol nyelv beszédhang-állományának helyes elsajátítása — kiejtése — a nyelvtanulás elején kezdődik, a magyar vagy szlovák nyelv esetében nem; a nem latin betűvel író nyelvek beszélői számára ugyanakkor például már a nyelvtanulás kezdetén fontos a magyar betűk és beszédhangok megismerése). A tanulás folyamán fontos azt is felismertetni, megismertetni a tanulókkal, hogy a nyelv több változatból (így például beszéltnyelv-változatokból is) áll, azok ismerete és megfelelő használata például akommunikációs siker egyik kulcsa. Jelen kötet sorba veszi a magyar mint idegen nyelv hangtanoktatásának alapvető kérdéseit, problémáit. A kiejtést érintő egyes témakörökhöz módszertani útmutatóval és feladatsorokkal segíti a mindenkori használót, jelen esetben a magyar mint idegen nyelv kurzus hallgatóit, azaz a jövő MID-pedagógusait. A gyakorläs-gyakoroltatäs folyamán a magyar kiejtés mindkét végét figyelembe véve igyekszik gyakoroltatni az artikulációs és percepciós sajátosságokat. , Hallgatni arany, beszélni ezüst" — mondja a mondás. Ez az állítás azonban más fényben tűnik fel, ha valamely idegen nyelv hangtanának fényében hangzik el. Mindkettő gyakorlásához, tanításához sok sikert kívánnak e kötet szerzői. + ]4 +