Aller au contenu principal
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu
S'identifierS'inscrire
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Aperçu
022_000029/0000

A magyar kiejtés tanítása

  • Aperçu
  • PDF
  • Afficher les métadonnées
  • Afficher le lien permanent
Auteur
Gyöngyösi Lívia, Kampó Ildikó, M. Pintér Tibor
Title (EN)
Teaching of Hungarian Pronounciation
Field of science
Nyelvészet / Linguistics (13024)
Series
Károli könyvek. Jegyzet
Type of publication
egyetemi jegyzet
022_000029/0008
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Page 9 [9]
  • Aperçu
  • Afficher le lien permanent
  • JPG
  • TIFF
  • Précédente
  • Suivant
022_000029/0008

OCR

A HANGTAN SZEREPE AZ IDEGENNYELV-OKTATÁSBAN mindig erősebb (lásd például a fergusoni diglosszia közönséges-emelkedett kód funkcionális elkülönülését a tekintetben, hogy írott változata csak az emelkedettnek lehet, az írásbeliség hiánya egyértelműen az alacsonyabb presztízsű és standardizáltságú nyelvváltozatra jellemző; hasonlóan az írott változat magasabb presztízsét jellemzi az európai gyakorlat, mely az írás dominanciáját helyezte előtérbe — lásd az egyházi, hivatalos vagy irodalmi szövegek szóbeliséggel szembeni presztízsét). A 20. századi nyelvtudomány az írott változatokat helyezi előtérbe, bár az amerikai deszkriptív nyelvészet antropologista megközelítése sokszor a beszélt nyelvet preferálta — lásd például Leonard Bloomfield véleményét az írásról"). A kérdésben fontos szerepe van a fonémák és beszédhangok kapcsolatánakis, hiszen a típushangként szereplő fonéma egyedi realizációi az esetlegesség, egyszersmind a , kevésbé fontos" elem szerepét jelenthetik. A beszélt nyelv azonban a szupraszegmentális elemeken keresztül éppen több jelentéstartalmat fejezhet ki, például a beszélő érzelmi, fizikai vagy éppen egészségi állapotát (vö. Vicsi 2013: 34) — éppen ezek, a beszéd redundanciáját kifejező elemek miatt is esszenciális a helyes kiejtés elsajátítása (hogy csak a standard kiejtési formáknál maradjak, kommunikáció szempontjából nem mindegy például a magyar alszik" hangsor ereszkedő vagy emelkedő-eső intonációjú artikulációja, mivel az első kijelentést, a másik — szintaktikai jelölők hiányában — eldöntendő kérdést fejez ki). A nyelvészet mai álláspontja szerint nincs fontossági kapcsolat vagy különbség a nyelv beszélt és írott változati között: mindkettő önálló, belső tagoltsággal is rendelkező jelrendszer, amely elsődlegessége, fontossága általában a beszélőközösség attitűdjén, hozzáállásán múlik. A nyelv beszélt és írott változatainak egységes elbírálása tekintetében az idegennyelv-oktatás is igyekszik pártatlan lenni: a nyelvi készségek tanításakor, illetve nyelvvizsgáztatás folyamán is nagy hangsúlyt fektet a nyelv hangzó, beszélt változataira (hallás- és beszédértés aktív és passzív feladatokon keresztül). A minták alapján történő nyelvelsajátítás és a szervezett keretek között zajló nyelvtanulás elengedhetetlen eleme a hangzó szöveg értése és azonnyelvi reprodukálása. Ez a kitétel finom 1 Bloomfield szerint az írás nem más, mint a nyelv lejegyzésének egy lehetséges módja látható jelek segítségével , Az írás nem nyelv, hanem csak a nyelv rögzítésének módja látható jelekkel." „Writing is not language, but merely a way of recording language by visible marks.” (Bloomfield 1933: 21)

structurelles

Custom

Image Metadata

Largeur de l'image
1751 px
Hauteur de l'image
2480 px
Résolution de l'image
300 px/inch
Taille du fichier d'origine
1.09 MB
Lien permanent vers jpg
022_000029/0008.jpg
Lien permanent vers OCR
022_000029/0008.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

S'identifierS'inscrire

Connexion utilisateur

eduId Login
J'ai oublié mon mot de passe
  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu