Direkt zum Inhalt
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Suche
  • OA Kollektionen
  • L'Harmattan Archive
Deutschde
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Magyarhu
AnmeldenRegistrieren
  • Buch Übersicht
  • Seite
  • Text
  • Metadaten
  • Clipping
Vorschau
022_000029/0000

A magyar kiejtés tanítása

  • Vorschau
  • PDF
  • Zeige Metadaten
  • Permanenten Link anzeigen
Autor
Gyöngyösi Lívia, Kampó Ildikó, M. Pintér Tibor
Title (EN)
Teaching of Hungarian Pronounciation
Field of science
Nyelvészet / Linguistics (13024)
Series
Károli könyvek. Jegyzet
Type of publication
egyetemi jegyzet
022_000029/0007
  • Buch Übersicht
  • Seite
  • Text
  • Metadaten
  • Clipping
Seite 8 [8]
  • Vorschau
  • Permanenten Link anzeigen
  • JPG
  • TIFF
  • zurück
  • Weiter
022_000029/0007

OCR

A HANGTAN SZEREPE AZ IDEGENNYELV-OKTATASBAN A tudományos diszciplínaként ismert hangtant alapvetően két, egymástól elkülönülő, ugyanakkor egymást kiegészítő tudományág alkotja: a kiejtéssel, a hangok fizikai tulajdonságaival foglalkozó fonetika (vagy beszédhangtan), és az alapvetően a hangok rendszerével, a hangok rendszerbeni tulajdonságaival foglalkozó fonológia (vagy nyelvi hangtan). A Magyarországon bevett hagyományos nyelvtani szemlélet nyelvtanulóként és nyelvoktatóként is egyaránt a nyelv írott formáját tartja elsődlegesen elsajátítandónak (idegen nyelv oktatásában pedig főként a standard nyelvvaltozatot vagy valamelyik — nagyobb területen élő, használatos — regionális standard változatot). A per definitionem nyelv tanítása a leíró szemléletet, a standard normaközpontúságát hangsúlyozza — valahol helyesen, mivel idegen nyelv tanulásakor a nyelv belső és külső változatossága, annak elsajátítatása nyelvi szintenként eltérő hangsúlyozású. A kiejtés tekintetében alsóbb szinteken csak a jól artikulált, standard nyelvváltozat kiejtése kérhető számon, felsőbb szintű tudás esetében már a standardtól eltérő kiejtés is elvárható — a standardtól való eltérés azonban nyelvenként különböző lehet, a földrajzi nyelvjárások vagy az elterjedtebb szubstandard kiejtési formák is számon kérhetőek. A nyelv beszélt és írott változata jelentik a nyelv létezésének két alapvető formáját: ezek azok, amelyeket a nyelvtanulás szervezett vagy kevésbé szervezett formáiban megtanulunk, egyúttal mindenképpen ez az a két forma, amellyel nyelvelsajátítás folyamán érintkezünk (és nem például a jelelt nyelvvel vagy a füttynyelvvel). A két létezési forma közül a beszélt nyelv elsődlegessége történetileg és ontogenetikailag is megkérdőjelezhetetlen — mind az emberiség, mind az egyén számára a nyelv beszélt változata jelenti az elsőként elsajátított vagy megtanult formát (a normális esetektől eltérő kóros artikulációs vagy percepciós devianciákat ez nem érinti). Az írott és beszélt nyelvváltozatokkal szemben támasztott elvárások és követelmények az évezredek során folyamatosan változtak, azonban az írásbeliséggel rendelkező nyelv vagy nyelvváltozat presztízse

Strukturell

Custom

Image Metadata

Bild Breite
1751 px
Bild Höhe
2480 px
Bild Auflösung
300 px/inch
Dateigröße
978.92 KB
Permalink zum JPG
022_000029/0007.jpg
Permalink zur OCR
022_000029/0007.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

AnmeldenRegistrieren

Benutzeranmeldung

eduId Login
Ich habe mein Passwort vergessen
  • Suche
  • OA Kollektionen
  • L'Harmattan Archive
Deutschde
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Magyarhu