Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000029/0000

A magyar kiejtés tanítása

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Szerző
Gyöngyösi Lívia, Kampó Ildikó, M. Pintér Tibor
Cím (EN)
Teaching of Hungarian Pronounciation
Tudományterület
Nyelvészet / Linguistics (13024)
Sorozat
Károli könyvek. Jegyzet
Tudományos besorolás
egyetemi jegyzet
022_000029/0007
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 8 [8]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000029/0007

OCR

A HANGTAN SZEREPE AZ IDEGENNYELV-OKTATASBAN A tudományos diszciplínaként ismert hangtant alapvetően két, egymástól elkülönülő, ugyanakkor egymást kiegészítő tudományág alkotja: a kiejtéssel, a hangok fizikai tulajdonságaival foglalkozó fonetika (vagy beszédhangtan), és az alapvetően a hangok rendszerével, a hangok rendszerbeni tulajdonságaival foglalkozó fonológia (vagy nyelvi hangtan). A Magyarországon bevett hagyományos nyelvtani szemlélet nyelvtanulóként és nyelvoktatóként is egyaránt a nyelv írott formáját tartja elsődlegesen elsajátítandónak (idegen nyelv oktatásában pedig főként a standard nyelvvaltozatot vagy valamelyik — nagyobb területen élő, használatos — regionális standard változatot). A per definitionem nyelv tanítása a leíró szemléletet, a standard normaközpontúságát hangsúlyozza — valahol helyesen, mivel idegen nyelv tanulásakor a nyelv belső és külső változatossága, annak elsajátítatása nyelvi szintenként eltérő hangsúlyozású. A kiejtés tekintetében alsóbb szinteken csak a jól artikulált, standard nyelvváltozat kiejtése kérhető számon, felsőbb szintű tudás esetében már a standardtól eltérő kiejtés is elvárható — a standardtól való eltérés azonban nyelvenként különböző lehet, a földrajzi nyelvjárások vagy az elterjedtebb szubstandard kiejtési formák is számon kérhetőek. A nyelv beszélt és írott változata jelentik a nyelv létezésének két alapvető formáját: ezek azok, amelyeket a nyelvtanulás szervezett vagy kevésbé szervezett formáiban megtanulunk, egyúttal mindenképpen ez az a két forma, amellyel nyelvelsajátítás folyamán érintkezünk (és nem például a jelelt nyelvvel vagy a füttynyelvvel). A két létezési forma közül a beszélt nyelv elsődlegessége történetileg és ontogenetikailag is megkérdőjelezhetetlen — mind az emberiség, mind az egyén számára a nyelv beszélt változata jelenti az elsőként elsajátított vagy megtanult formát (a normális esetektől eltérő kóros artikulációs vagy percepciós devianciákat ez nem érinti). Az írott és beszélt nyelvváltozatokkal szemben támasztott elvárások és követelmények az évezredek során folyamatosan változtak, azonban az írásbeliséggel rendelkező nyelv vagy nyelvváltozat presztízse

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
1751 px
Kép magassága
2480 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
978.92 KB
Permalinkből jpg
022_000029/0007.jpg
Permalinkből OCR
022_000029/0007.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde