OCR
2. Oszmán-örmények: remények és veszélyek között e 39 vezető réteg — számára; az örmények ezen a kereten belül és evégett fejlesztették szaktudásukat és művészetüket. Az oszmán-örmények művészetében és kultúrájában, de a mindennapi életük megnyilvánulásaiban is kifejezésre jutott mindkét pólus: a saját örmény gyökerek és az oszmán környezet, gyakran kiegészülve a szomszédos nyugati vagy keleti kulturális térségek befolyásával. A fotográfia úttörői: családi fényképek és az állam reprezentációja?! A fényképezés művészetét az egész Oszmán Birodalom területén erősen meghatározták az örmények. Az örmény udvari fényképészek - elsősorban az Abdullah Fréres (Abdullah Testvérek) és a Sébah £ Joaillier?" — megteremtették a modern, hivatalos oszmán kültéri leképezést. Így például II. Abdul-Hamid szultán híres fotóalbumaiban megtalálható egy nagy portré az oszmán modernizAciordl,” az 1873-as világkiállítás oszmán részlegének a katalógusában pedig látható az oszmán sokszínűség színpadias elrendezése. Ezektől a művészi4 Az örmény családi portrékról Id. bővebben a 9. fejezetet. 5 Az Oszmán Birodalom fényképészetének alakulásáról vö. Seker, Nimet (2009): Die Fotografie im Osmaniscben Reich, Würzburg; az örmény fényképészekről vö. Minasian, Mihran (2012): Les photographes Arméniens d"Aintab et de la Cilicie. Bref apercu. In Kévorkian, Raymond; Minassian, Mihran; Nordiguian, Lévon; Paboudjian, Michel; Tachjian, Vahé (szerk.): Les Armeniens de Cilicie. Habitat, memoire et identite, Beirut, 134-167. 0. 36 . Ezekről a fényképészeti stúdiókról vö. Özendes, Engin (1998): Abdullah Freres: Ottoman Court Photographers, Istanbul; Ozendes, Engin (1999): From Sebah & Joaillier to Foto Sabah. Orientalism in Photography, Istanbul; Shechi, Stephen (2016): The Arab Imago: A Social History of Portrait Photography, 1860-1910, Princeton, 1. fej.; Förschler, Silke (2010): Die Aneignung der Orientmalerei. Europäische Atelierfotografie in Nordafrika im 19. Jahrhundert. In Blunck, Lars (szerk.): Die fotografische Wirklichkeit. Inszenierung, Fiktion, Narration, Bielefeld, 227-238. o., itt: 232-234. 0. 7 Gavin, Carney (1988): „Imperial Self-Portrait: The Ottoman Empire as Revealed in the Sultan Abdulhamid II Collection’s Photographic Albums Presented to the Library of Congress (1893) and the British Museum (1894).” Journal of Turkish Studies 1988/12. 3-25. o.; Waley, Muhammad Isa (1991): , Images of the Ottoman Empire: the Photograph Albums Presented by Sultan Abdiilhamid II.” British Library Journal 1991/17. 111-127. 0. 8 de Launay, Victor Marie; Bey, Osman Hamdi (1873): Les Costumes populaires de la Turquie / Elbise-i Osmaniyye, Istanbul (reprint: 1873 yılında Türkiye’de halk giysileri: Elbise-i