OCR
2. Oszmán-örmények: remények és veszélyek között e 37 télyre tett szert, hogy kinevezték egy mecset alapítványának a kezelőjévé, és ezt a tisztségét 30 éven keresztül viselte — ami pedig teljesen ellentmondott az iszlám jogi előírásnak, mely alapján az efféle tisztség éppúgy elérhetetlen minden nem-muszlim számára, mint bármely hatalmi pozíció, mely muszlimok felett gyakorolt hatalmat. Az Arslanian család további örményeket is magához vonzott. Azokra a birtokokra, melyeket irányítottak, olyan örményeket telepítettek le, akik a keleti provinciákból menekültek. A gyarapodó közösség számára pedig új templomot és egy iskolát hoztak létre. A műveltség egyenes útja Az örmények aránytalanul nagy mértékben részesültek korszerű oktatásban. Ez egyrészt annak volt köszönhető, hogy a nyugati misszionáriusok által alapított oktatási intézmények az összes anatóliai népcsoport közül legfőképp az örményeket tudták megszdlitani.** Másrészt pedig annak, hogy maga az örmény közösség is igyekezett minél modernebb, szekuláris oktatási rendszert felépíteni, válaszul a misszionáriusok tevékenységére. Az iskolákban az örmény és az európai nyelvek mellett oszmán-törököt is tanítottak, sőt egyes misszionárius iskolákban a török volt a fő oktatási nyelv. Sok örmény iskolában muszlim gyerekek is tanultak, leginkább a falvakban, mivel itt eleinte nem léteztek se oszmán állami iskolák, se muszlim oktatási intézmények. Akik ezekben az iskolákban végeztek, azok hozzájárultak az új, török állami oktatási rendszer kifejlesztéséhez." A legnevesebb iskolák a fővárosban, Isztambulban voltak. A tartományokban elhelyezkedő új iskolák némelyike fontos központtá vált az örmény értelmiség *8 Stone, Frank Andrews (2006): Academies for Anatolia. A Study of the Rationale, Progvam, and Impact of the Educational Institutions Sponsored by the American Board in Turkey, 1830-2005, San Francisco. >» Somel, Selcuk Aksin (2001): The Modernization of Public Education in the Ottoman Empire 1839-1908, Leiden, 129. 0. A különbözö tartományok örmény iskoláiról vö. a honlapon talalhaté cikkeket: www.houshamadyan.org; a dersimi, dortyoli, harputi, marasi, musi, sziszi és yozgati iskolakrdl Id.: http://www.houshamadyan.org/themes/education-andsport/schools.html.