Direkt zum Inhalt
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Suche
  • OA Kollektionen
  • L'Harmattan Archive
Deutschde
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Magyarhu
AnmeldenRegistrieren
  • Buch Übersicht
  • Seite
  • Text
  • Metadaten
  • Clipping
Vorschau
022_000026/0000

Értékalapú (köz)igazgatás

  • Vorschau
  • PDF
  • Zeige Metadaten
  • Permanenten Link anzeigen
Autor
Birher Nándor
Title (EN)
Values-based (public) Governance
Field of science
Jogtudomány / Law (12870)
Series
Károli könyvek. Monográfia
Type of publication
monográfia
022_000026/0016
  • Buch Übersicht
  • Seite
  • Text
  • Metadaten
  • Clipping
Seite 17 [17]
  • Vorschau
  • Permanenten Link anzeigen
  • JPG
  • TIFF
  • zurück
  • Weiter
022_000026/0016

OCR

I. ALAPFOGALMAK ezt a fenti módon egyetemesnek mondott igazságosságot nevezzük törvényes igazságosságnak, mivel általa hangolja össze az ember az összes erények actusait a közjóra irányító törvénnyel.? A fentebb mondottak szerint pedig a törvényes igazságosság ily módon egyetemes erény, amennyiben más erények actusait a maga céljára irányítja; ami annyit jelent, hogy parancsolva indítja az összes többi erényeket. Ahogy a szeretetis mondható egyetemes erénynek, amennyiben az összes erények actusait Isten javára irányítja, ugyanúgy a törvényes igazságosság is, amennyiben az összes erények actusait a közjóra irányítja. Tehát ahogy a szeretet, amelynek Isten java a sajátos tárgya, lényegét tekintve sajátos erény, ugyanúgy a törvényes igazságosság is a lényegét tekintve sajátos erény, amennyiben a közjó a sajátos tárgya. Így a fejedelemben elsődlegesen, mintegy alkotó módon létezik, az alattvalókban pedig másodlagosan, szolgáló módon. De bármely erény, amenynyiben a mondott erény (amely sajátos ugyan lényegét tekintve, de egyetemes erő szerint) a közjóra irányítja, törvényes igazságosságnak mondható. Ily beszédmóddal a törvényes igazságosság lényegét tekintve azonos minden erénynyel, de logikailag különbözik, és ily módon beszél a Filozófus." Tamás az igazságosság fogalmát tovább finomítva bevezette a iustitia commutativa és a iustitia distributiva, mint részleges igazságosság fogalmait is, majd ezeket a fogalmakat összevetette a iustítia legalis fogalmával. Tamás szerint a közjavakat lehet igazságosan elosztani, ahogy azt Arisztotelész is kifejti, viszont a közjavak a törvényes igazságosság területéhez tartoznak. Tehát az osztó igazságosság nem a részleges, hanem a törvényes igazságosság része. A fogalom pontosítása során kiderült, hogy a háromféle igazságosság állandó kapcsolatban van egymással, úgy, mint ahogy egy háromszög befogója és átfogója kapcsolódik egymáshoz. A törvényes igazságosság biztosítja — ahogy ma mondanánk - a közjogi jogviszonyokat. , Ezért a törvényes igazságosság feladata a privát személyek javainak a közjóra való irányítása, de fordítva: a közjónak elosztás által privát személyekhez való juttatása a részleges igazságosság actusa." A iustitia distributiva ezt az elosztást szabályozza. [...] azt kell mondanunk, hogy az osztó igazságosságban valamely privát személy annyiban kap valamit, amennyiben az egész tulajdonából jár valami a résznek, 9 Uo., II-II, g. LVIII, 5. 1° Uo., II-II, q. LVIIL, 6. 1 Uo., II-IL, q. LXI, 1. + 16 +

Strukturell

Custom

Image Metadata

Bild Breite
1867 px
Bild Höhe
2670 px
Bild Auflösung
300 px/inch
Dateigröße
1.15 MB
Permalink zum JPG
022_000026/0016.jpg
Permalink zur OCR
022_000026/0016.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

AnmeldenRegistrieren

Benutzeranmeldung

eduId Login
Ich habe mein Passwort vergessen
  • Suche
  • OA Kollektionen
  • L'Harmattan Archive
Deutschde
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Magyarhu