OCR
4. TÖRVÉNYKEZÉS DRAKÓN ELŐTT — A HÉROSOK VILÁGA gyűjteményből válogattak, a kész formulákat igazították a konkrét esethez. Bizonyára az is előfordult, hogy a találó eskü szövegezésének hosszadalmas egyeztetési folyamata során a peres felek végül egyezségre jutottak. Különösen akkor, ha a rosszhiszemű fél az eskü szövegének , élesedését" figyelemmel kísérve felismerte a hamis esküvel járó kockázatot, ezért inkább visszalépett, hogy ne kockáztassa az istenek haragját — amint azt Antilochos esetében is láttuk. Az eskü perjogi szerepének elterjedtségére, a tisztító eskü (, Beweisurteil") funkciójára további adalékkal szolgál Hésiodos Munkák és napok című költeményének néhány részlete." Egy hagyatéki vitáról szólva például ezt írja: , jobb lesz már perünket egyenes kijelentésekkel [dikél] eldönteni, amelyek Zeustól erednek és a legjobbak. Mert az örökséget szétosztottuk, de te többet ragadtál el és elvitted, nagyon hízelegve az ajándékot habzsoló királyoknak, akik örömest ítélnek ebben az ügyben". Hésiodos itt bátyjával vitázik; a szemére veti, hogy a hagyaték szétosztásánál csalárdul járt el, testvérét megkárosítva. Azt panaszolja, hogy a világi bíróságok, a kapzsi, megvesztegethető , királyok" (basileus) ítélete (dikén dikazein) nem ritkán akár hamis is lehet. Hiszen ha a dikazein szóval jellemzett cselekmény, azaz az eskü megfogalmazása tisztességtelen módon, hamisan történik, akkor a , nem egyenes" eskü letétele a felszólított félre nézve nem jár semmilyen veszéllyel (az eskü megkerüli a jogvita tárgyának lényegét). Hésiodos művében felszólítja testvérét, hogy Zeustól származó, isteni eredetű , egyenes" esküvel tegyen tanúságot; hisz csak a ,tisztító eskü" letételével maradhat boldog és sikeres földműves, az istenek kegyeltje. Összefoglalóan megállapítható, hogy Hésiodos itt már az archaikus ,dikazein-eljárás" diszfunkcióira, a befolyásolható, megvesztegethető bírákra és az átláthatatlan eljárási struktúrákra hívja fel a figyelmet. A korának igazságszolgáltatási rendjét, a jogviták eldöntésének eskühöz kötött voltát érintő kritikáját további két szövegrészben is megismétli. Mindegyik esetben arra mutat rá a költő, hogy korrupt rendszerben a részrehajló állami szervek még az irracionális, az isteneket bevonó elemeket is korrumpálhatják. Az így megfogalmazott, az érintett félre nézve , veszélytelen", , görbe" eskük a hamisakat segítik az igazak ellenében. A basileusok tekintelye §7 A gazdasági-társadalmi kontextushoz vö. Fritz Gschnitzer: Griechische Sozialgeschichte, Stuttgart, Steiner Verlag, 2013, 100-101. 88 Hésiodos: Munkák és napok, ford. Trencsényi-Waldapfel Imre, Budapest, Akadémiai, 1955, 35-40. + 37 +