OCR
4. TÖRVÉNYKEZÉS DRAKÓN ELŐTT — A HÉROSOK VILÁGA ekkor kezd kibontakozni. Meneláos eddig csak figyelte a történést, de most azt látva, hogy Antilochos elviszi a második díjat (és az azzal járó dicsőséget), szólásra emelkedik. Szót kér a nép előtt, egész tekintélyét latba vetve: Homéros kiemeli, hogy a hírnök Meneláos kezébe , pálcát tett", és csendet parancsolt. Meneláos nyilvánosan, az egész nép előtt megvádolja Antilochost, hogy megszegte a verseny szabályait, csellel, csalárdul kényszerítette őt a lovai megfékezésére, és pusztán ezáltal tudott előnyre szert tenni (Hom. Il. 23,560 sqq.). A versenydijat, a lovat azonban nem erőhatalommal akarja elvenni Antilochostól, hanem peres eljárás, úgynevezett dikazein útján megvalósuló ítélethozatal révén: , Én magam ítélek, s azt mondom: senki se fogja szidni az én ítéletemet más, mert egyenes lesz." Az ,én magam ítélek" fordulat első pillantásra azt a benyomást kelti, mintha Meneláos a vádló és a bíró szerepét is magára kívánná ölteni. A szöveg folytatása azonban tanúsítja, hogy valójában nem az ítélethozatalt, hanem a vitás helyzetet eldöntő eskü megfogalmazását ragadta magához. Ugyanis így szólt: , Én magam ítélek, s azt mondom: senki se fogja ] szídni az én ítéletemet, más, mert egyenes lesz: ] Antilokhos, jer idébb, s ahogy illik, Zeus nevelése, ] állj a szekér s a lovaknak elébe, s a lengeteg ostort, ] mellyel előbb hajtottál, fogd, s érintve kezeddel J két lovad, esküdj meg földrázó Földemelőre, ] hogy nem akart csellel tartottad az én szekerem föl." Maga a sértett (és nem bíró vagy bírói testület) fogalmazza meg az eskü szövegét, amely úgynevezett tisztító eskü gyanánt lehetőséget ad a megvádoltnak önmaga kimentésére. Meneláos felszólítja Antilochost, hogy esküdjön meg arra, hogy a verseny szabályait betartotta, és nem szándékos csellel vágott az ő kocsija elé. A Meneláos által megfogalmazott eskü egy úgynevezett , egyenes" eskü, amely pontosan a jogvita tárgyát veszi célba, és az adekvát istenséget, Poseidónt hívja fel tanúnak. Köztudott, hogy Poseidón a lovak és versenyzők védnöke volt az ókori mitológiában. Ezen felül Meneláos elrendeli, hogy Antilochos tartsa kezében ostorát és ragadja meg lovai kötőfékét is, úgy tegye le a tisztító esküt. A jogsértő cselekmény elkövetésének eszközeit meg kell érintenie a bevádoltnak, hogy ezáltal versenylovait és versenyzői szerencséjét közvetlenül kitegye Poseidón haragjának. Nyilvánvaló, hogy az ellenfél, Antilochos reakciója közvetlenül el fogja dönteni a jogvitát: ha 63 Hom. II. 23, 579-—580. 64 Hom. II. 23, 581-585. s 29 c