OCR
3. DRAKÓN MEGMENTI ATHÉNT Drakón törvényei eredeti formájukban, eredeti megfogalmazásukban nem maradtak ránk; a mintegy kétszáz évvel későbbi kőbe vésésük aktusára és annak politikai jelentőségére hamarosan visszatérünk. Talán meglepő, de Aristotelés Politika című művében szinte lekicsinylően nyilatkozik Drakón törvényeinek jelentőségéről: , Drakónnak vannak ugyan egyes törvényei, ezeket azonban a fennálló államformára alkalmazta; ezekben a törvényekben nincs semmi, ami említésre méltó, hacsak a büntetés szigorúsága nem." A neves filozófus itt a közmondásossá vált , drákói szigort" emlegeti, amelyről Plutarchos is megemlékezik.?" A szakirodalomban azonban általánosan elfogadott az a nézet, hogy az úgynevezett , vérrel írt törvények" nem pusztán az emberölésre, hanem más bűncselekmenyi tenyälläsokra is kiterjedtek.°® Az ökori jogtörténet számára mégis elsősorban az emberölésre vonatkozó normák bírnak jelentőséggel, és joggal tételezhetjük fel, hogy Drakón korában is ezek jelentették a jogpolitikai szempontból legfontosabb normákat. Az emberölésre vonatkozó jogi normák minden archaikus társadalomban vallási előírásokkal keveredtek, és évszázadokig tipikusan a szokásjog, az íratlan jog területéhez tartoztak. Az archaikus római jog sem ismert kifejezett törvényi szabályozást az emberölésre, sőt még a XII táblás törvény sem tartalmazott erre vonatkozó rendelkezéseket. Ennek tükrében meglepő, hogy Drakón Kr. e. 621-ben, a társadalmi és jogi fejlődés korai, archaikus korszakában omos, törvény szintjén szabályozta ezt a bűncselekményi tényállást. A későbbi forrásokban fennmaradt, túlnyomó részt rekonstruálható szövegek arról tanúskodnak, hogy Drakón valószínűleg archaikus normákra támaszkodott, kiegészítette a szokásjogban már régen élő szabályokat, amikor előterjesztette törvényjavaslatát. Mielőtt Drakón törvényét alaposabban szemügyre vennénk, érdemes röviden áttekinteni a Drakón kora előtti forrásokat, amelyek az emberölés jogi szankcionálásáról, a tettes üldözésének és megbüntetésének társadalmi gyakorlatáról szólnak. 36 Arist. Pol. 1274b; itt és a következőkben Szabó Miklós fordítása; a témához vö. Ronald Stroud: Drakons Law of Homicide, Berkeley, University of California Press, 1968, 74—75. 37 A , drákói szigor" anekdotajellégét hangsúlyozza Németh György: Platón Államának kerettörténete, Ókor, XI. évf, 2012/2, 28; Vilmos László: , Gyilkos nem távozhat szabadon?", Pécs, Kronosz, 2014, 87. % Plut. Sol. 17,3. Vô. Hansen: The Athenian Democracy, 29-30. + 19°