Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000024/0000

Vezetők, testületek, felelősség a felsőoktatási intézményekben, különös tekintettel az állami egyetemekre

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Szerző
Rónay Zoltán
Cím (EN)
Managers, Bodies, Responsibilities in Higher Education Institutions, Particularly Regarding State Universities
Tudományterület
Oktatástudomány / Educational sciences (12830), Jogtudomány / Law (12870)
Sorozat
Metszéspontok
Tudományos besorolás
monográfia
022_000024/0029
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 30 [30]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000024/0029

OCR

II. A JOGSZABÁLYI HÁTTÉRRŐL 29 II.2. A HAZAI SZABÁLYOZÁS RÖVID TÖRTÉNETE Az egyetemvezetői felelősség megértéséhez (is) nélkülözhetetlen az annak alapját képező szabályozások kodifikációtörténeti áttekintése, hiszen a legtöbb jelenleg hatályos szabályozás a múltbéli rendelkezésekben gyökerezik, azokkal sokszor azonos, illetve az eltérések jelentőségének megvilágításához a korábbi normák ismerete nem mellőzhető. II.2.1. Az egyszemélyi vezetés kodifikációtörténete A hatályos szabályozás rektori hatáskört és felelősséget megállapító elemei jól láthatóan abból a korszakból erednek, amikor az első európai egyetemek létrejöttek. Azaz, amikor az ősi universitasok nem csupán az oktató és tudományos munka szervezett kereteit alkották meg, de a , [tJanárok és a diákok együttesen hozták létre azokat a sajátosan privilegizált testületeket, amelyek statútumaikkal és adminisztratív gépezetükkel, jól szervezett belső életükkel, pontosan rögzített tanmenetükkel, valamint tudományos előmeneteli rendszerükkel máig mintaadói a legmagasabb szintű oktatási intézményeknek." Az ekkor kialakult kettős — egyszemélyi és testületi — vezetési szerkezet évszázadokon át olyannyira meghatározó volt, hogy a legutóbbi idők átalakulási folyamatai sem módosítottak rajta érdemben. Végső soron a legújabb magyarországi megoldás sem szakít gyökeresen az alapgondolattal, hiszen az egyszemelyi-testületi kettös vezetest nem szämolja fel, nem szakít a rektor-szenátus által irányított intézmény gondolatával, csupán megkettőzi azt, és kialakítja a kancellár-konzisztórium kettősét. Az más kérdés, hogy a hatáskörök meghatározásával és a hangsúlyok áthelyezésével lényegében a rektori szerepet kiüresíti, a szenátus jelentőségét csökkenti, de alapvetően még ebben a koncepcióban sem tudja az eredeti struktúrát meghaladni. Ráadásul a kettős — akadémiai-állami — vezetésben sincs semmi újdonság, hiszen a Ratio Educationisban lefektetett egyetemvezetési és -irányítási struktúra hasonló volt. Hatását tekintve pedig kétségtelen, hogy a rendszerváltás előtti szabályozáshoz lép vissza, mivel „[a]z Nftv. autonómia-felfogása az 1985. évi I. tv. szabályozási logikáját tükrözi, ami azonban korszerű volt 1985-ben, az nem tekinthető korszerűnek a ° Kocsis Miklös: 2011a, i.m. 35-36. ° A Ratio Educationis XV-XVI. $ egyszemelyi vezetökent az elnököt jelölte meg, amely tisztség elhatárolandó az egyetem akadémiai hatóságától, amelyet a rektor, a titkár, a négy kar dékánja és a szeniorok és a szabad és nemes művészetek prodirektora alkotott. Vezető testületként jelen volt az egyetemi tanács. A kar működtetése és vezetése az igazgató (vagy elnök) feladata volt, a dékán hatásköre a fegyelem biztosítására korlátozódott (Ratio Educationis XVIII., XX. §).

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
1866 px
Kép magassága
2669 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
1.11 MB
Permalinkből jpg
022_000024/0029.jpg
Permalinkből OCR
022_000024/0029.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde