Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000024/0000

Vezetők, testületek, felelősség a felsőoktatási intézményekben, különös tekintettel az állami egyetemekre

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Szerző
Rónay Zoltán
Cím (EN)
Managers, Bodies, Responsibilities in Higher Education Institutions, Particularly Regarding State Universities
Tudományterület
Oktatástudomány / Educational sciences (12830), Jogtudomány / Law (12870)
Sorozat
Metszéspontok
Tudományos besorolás
monográfia
022_000024/0025
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 26 [26]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000024/0025

OCR

I. BEVEZETÉS 25 egy átfogó, minden jelentősebb nemzeti szabályozásra is kiterjedő vizsgálat már egy önálló kutatás tárgya lenne. Minthogy a magyar jogrendszerhez a német áll a legközelebb, jogfejlődésünkben a legtöbb kapcsolódási pont vele mutatható ki, továbbá tekintettel arra, hogy a hazai felsőoktatási-vezetési megoldások kidolgozása — így a kancellária jogintézményének bevezetése — kapcsán is gyakorta hangzott el hivatkozás a német mintára, legnagyobb részben a német szerzők művei jelennek meg. A mind a magyar, mind a német szabályozási rokonság okán esetenként osztrák példákkal is találkozhatunk majd. A nemzetközi vizsgálatban a másik fő hivatkozási pont az angolszász (elsősorban az észak-amerikai és a brit) felsőoktatás szabályozása és az e tárgyban keletkezett jogirodalom, részben azért, mert azt szintén gyakorta említik példaként, részben azért, mert a világ legsikeresebb intézményei e körből kerülnek ki, ugyancsak megjelennek brit és észak-amerikai példák is. Ehhez képest látszólag kilóg a sorból a néhány esetben bemutatott finn szabályozás. Ha azonban jobban belegondolunk, korántsem indokolatlan a finnországi megoldások áttekintése, hiszen a finn felsőoktatás dinamikus fejlődése széles körben elismert eredményeket produkál, ráadásul Finnországban szinte a hazaival egy időben volt a felsőoktatási intézmények vezetésének szabályozásával összefüggő reform. A finn példa bemutatásával az is láthatóvá vált, hogy a két — lényegében ellentétes irányú — megoldás közül melyik milyen irányba befolyásolta az adott nemzeti felsőoktatás fejlődését. A jelen műben tárgyalt egyes jogintézmények vagy megoldások bemutatása gyakran a korábbi, sokszor évtizedekre, vagy akár évszázadokra visszatekintő elemzéssel kezdődik. Ezen — jogtörténet megállapításaira támaszkodó — történeti megközelítés egyik oka részben a hazai jogi szakirodalom már említett szűkössége, amely azt is jelenti, hogy átfogó felsőoktatási jogi művek utoljára közel három évtizede láttak napvilágot, ugyanakkor olyan részterületeket is találunk (a hallgatói fegyelmi felelősség körében), ahol az utolsó érdemi jogirodalmi mű nyolcvan évvel ezelőtt jelent meg. A jogtörténeti előzmények megismerése révén láthatóvá válik az egyes jogintézmények eltérő fejlődési íve, egyetértve a neves jogtörténész, Illés József megállapításával, miszerint , [a] jogtörténet elméleti czélja a jogfejlődés törvényeinek megállapitása, gyakorlati haszna pedig abban áll, hogy a jogalkotásnak, a törvényhozásnak tudományos, biztos alapot segit teremteni." Így tehát a műben a történeti alapokból kiindulva elemezzük a hatályos joganyagot, a felvetett problémákra azonban már a jövőbeli kihívásokra is figyelemmel kísérlünk meg megoldási javaslatokat tenni. 39 Illés József: Bevezetés a magyar jog történetébe. A források története. (Függelékül válogatott forrásbelyek gyűjteménye), Budapest, Rényi Károly Könyvkiadó-vállalata, 1910, 6.

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
1866 px
Kép magassága
2669 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
1.2 MB
Permalinkből jpg
022_000024/0025.jpg
Permalinkből OCR
022_000024/0025.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde