OCR
nyoztak neki otthagyott társai, mire a barlangba bezárt bikák ugyancsak bőgéssel feleltek — Héraklész rögtön sarkon is fordult. Cacus erőnek erejével próbálta távol tartani a barlangtól, de — hiába hívta a többi pásztort, hogy segítsenek — Héraklész bunkócsapásától holtan terült el. (8) Akkoriban azon a vidéken a Peloponnészoszról ide menekült Euandrosz uralkodott — inkább személyes tekintélyével, mint hatalommal. Tiszteltek öt csodás írástudásáért, amely újdonságszámba ment a tanulatlan emberek között," de még inkább azért, mert istennőnek hitték anyját, Carmentát,? akit a Szibülla Itáliába érkezése előtt? jóstudományáért csodáltak az ottani törzsek. (9) Ez az Euandrosz, amikor felfigyelt a gyilkosságon rajtakapott idegen köré gyülekező pásztorok izgatott csődületére, és értesült a tettről és annak okáról, észrevette, hogy a férfi termete mennyivel nagyobb, arcvonásai mennyivel fenségesebbek bármely halandóénál; megkérdezte hát, hogy kicsoda. (10) Amikor megtudta, hogy mi a neve, ki az apja, és hol a hazája, így szólt: ,Üdv neked, Héraklész, Zeusz gyermeke! Anyám, az istenek igaz szavú tolmácsa megjövendölte, hogy az égiek számát fogod gyarapítani, és hogy itt neked egy nap oltárt szentelnek majd, amelyet egykor a Legnagyobb Oltárnak! fog nevezni a föld leghatalmasabb népe, és ott saját szertartásod szerint fog tisztelni." (11) Héraklész a jobbját nyújtotta neki, és kijelentette, hogy elfogadja az előjelet, sőt maga fogja teljesíteni a végzet parancsát: oltárt emel és felszenteli. (12) Akkor és ott áldoztak először Héraklésznek, egy gyönyörű tehenet választva ki a csordából. A szertartásra és a llkomára meghívták a környék akkoriban legnevezetesebb családjait, a Potitiusokat és a Pinariusokat. (13) Véletlenül úgy esett, hogy a Potitiusok idejében megjelentek, ezért az áldozati állat belső részeit nekik tálalták fel, a Pinariusok azonban csak a lakoma végére érkeztek meg, amikor a belsőségeket ! Az írás feltalálását Kadmosznak tulajdonította az antik hagyomány, annak itáliai meghonosítását (sőt talán a latin ábécé megalkotását is) pedig Euandrosz nevéhez fűzték. 2 Carmenta vagy Carmentis az ősi római istennők egyike, aki mind a varázsénekekkel, joslatokkal (carmen), mind a gyermeksziiléssel kapcsolatba hozható. Euandrosz anyjának csak a kései elképzelések tették meg. A Szibüllának nevezett jósnőket kis-ázsiai eredetűnek tartották. Itáliában Kümé (Cumae) és Tibur kôrnyékén hallunk róluk; egy cumaei Sibylla kísérte el Aeneast az alvilágba, egy másik bocsátotta Targuinius Priscus király rendelkezésére jó pénzért a Sibyllakönyveket. * Hercules római oltára, az Ara Maxima a Forum Boarium (a marhavásártér) mellett állt. 5 A rómaiak szerint bármilyen előjelet észlel az ember, az akkor válik rá érvényessé, ha elfogadja és magára vonatkoztatja (omen accipio — ‘elfogadom az előjelet"), mig ha kijelenti, hogy nem rá vonatkozik (non ad me pertinet), elháríthatja magától. Pozitív előjel esetében természetesen az előbbi eljárást volt érdemes alkalmazni. 31