Aller au contenu principal
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu
S'identifierS'inscrire
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Aperçu
022_000018/0000

Tanulásközpontú felsőoktatás. Oktatók a tanításról, szakmai fejlődésről és tanulásról

  • Aperçu
  • PDF
  • Afficher les métadonnées
  • Afficher le lien permanent
Auteur
Kálmán Orsolya
Title (EN)
Learning-Centred Teaching in Higher Education. Hungarian university teachers' perspectives on teaching, professional development and learning
Field of science
Oktatástudomány / Educational sciences (12830), Felsőoktatás / Higher education (12836)
Series
Metszéspontok
Type of publication
monográfia
022_000018/0029
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Page 30 [30]
  • Aperçu
  • Afficher le lien permanent
  • JPG
  • TIFF
  • Précédente
  • Suivant
022_000018/0029

OCR

2. A TANULÁSKÖZPONTÚ FELSŐOKTATÁS-PEDAGÓGIA ÉRTELMEZÉSI KERETE 29 A tanulásközpontú tanítási nézetek, megközelítések mélyebb és differenciáltabb értelmezésére van szükség, hiszen a konstruktivista értelmezések és hallgatóközpontú gyakorlatok is gazdagodnak (pl. munka alapú tanulás, duális képzés), így ma már nem elégséges egyszerűen szembeállítani e megközelítéseket a tanárközpontú elképzelésekkel. Az alábbiakban a tanulásközpontú tanításról alkotott nézetek differenciálódását mutatjuk be három jellegzetes kutatási irány mentén. A konstruktivista tanuláselméletek gazdagodása kapcsán lényeges irány, hogy a tanítás-tanulás nézeteinek értelmezésében — ugyan kevésbé hangsúlyosan — de megjelenik a részvétel metaforája is, amiben a tanulás szociálisan mediált cselekvésként jelenik meg, nem pedig tudásszerzésként ( Iynjálá, 2008). Wegner és Nückles (2015) kutatása alapján a részvételre épülő tanítás értelmezhető egyrészt (1) a szakmai közösségbe való bevonódásként, tanonckodásként, másrészt (2) mint közös növekedés. Az első megközelítésben az oktatók abban támogatják a hallgatókat, hogy lépésről lépésre a szakmai közösség részévé váljanak, s hogy a gyakorlatközösség tevékenységeibe bevonódjanak, azt megtapasztalják (pl. hallgatók bevonása kutatási asszisztensként egy kutatási projektbe). A közös növekedés elképzelése pedig azt jelenti, hogy az oktatók és hallgatók egyenrangúan vesznek részt az új tudás létrehozásában (pl. ismeretterjesztő projekt közös tervezése, kivitelezése). Úgy tűnik, hogy e szociokonstruktivista tanuláselméletekhez kötődő irány az online tanítási nézetek vizsgálatával megerősödhet, mivel ott a közös tudásépítés, -konstruálás a gyakorlat lényegi jellemzője (pl. Badia, Garcia & Meneses, 2017). A tanulásközpontú megközelítések differenciálódását mutatja továbbá a kutatásokban megjelenő új megközelítések iránya is. Korábbi kutatásunk (Kálmán, Tynjala & Skaniakos, 2020) például a tanulásközpontú tanítás megközelítésének jellegzetes típusaként azonosította a gyakorlatorientált megközelítést a hallgatói gondolkodásfejlesztésre fókuszáló típus mellett. A gyakorlatorientált megközelítés fókuszában kifejezetten az elmélet és gyakorlat integrációja, reflexiója áll, amiben visszaköszön a valós, autentikus szakmai környezetben való tanulás felértékelődése. A gyakorlatorientált tanítási megközelítés összhangban áll továbbá a hallgatói nézetkutatásokkal is, ahol szintén megjelent az alkalmazásra irányuló tanulás az értelmezésre és tudásbevitelre épülő elképzelések mellett (Vermunt & Vermetten, 2004; Kálmán, 2009). A tanítási nézetek, megközelítések értelmezésének további árnyalását teszi lehetővé, ha a tanítási megközelítések körébe nemcsak a tanítási stratégiákat vonjuk be, hanem a tervezés, tanulástámogatás és értékelés területeit, egymáshoz kapcsolédé folyamatait (Trigwell & Prosser, 2014). A tanulásközpontú megközelítés komplex értelmezésének része ugyanis a tanulás tervezésének, támogatásának és értékelésének konstruktív összehangolása (Biggs X Tang, 2003), azaz a hallgatói tudáskonstruálás támogatása eredményesen csak úgy jöhet létre, ha az nemcsak a tanítási stratégiákban, módszerekben jelenik meg, hanem a tanulási célok ki

structurelles

Custom

Image Metadata

Largeur de l'image
1867 px
Hauteur de l'image
2670 px
Résolution de l'image
300 px/inch
Taille du fichier d'origine
1.36 MB
Lien permanent vers jpg
022_000018/0029.jpg
Lien permanent vers OCR
022_000018/0029.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

S'identifierS'inscrire

Connexion utilisateur

eduId Login
J'ai oublié mon mot de passe
  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu