Aller au contenu principal
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu
S'identifierS'inscrire
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Aperçu
022_000018/0000

Tanulásközpontú felsőoktatás. Oktatók a tanításról, szakmai fejlődésről és tanulásról

  • Aperçu
  • PDF
  • Afficher les métadonnées
  • Afficher le lien permanent
Auteur
Kálmán Orsolya
Title (EN)
Learning-Centred Teaching in Higher Education. Hungarian university teachers' perspectives on teaching, professional development and learning
Field of science
Oktatástudomány / Educational sciences (12830), Felsőoktatás / Higher education (12836)
Series
Metszéspontok
Type of publication
monográfia
022_000018/0025
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Page 26 [26]
  • Aperçu
  • Afficher le lien permanent
  • JPG
  • TIFF
  • Précédente
  • Suivant
022_000018/0025

OCR

I. A TANULÁSKÖZPONTÚSÁG FORRÁSVIDÉKÉNEK ÉRTELMEZÉSÉHEZ 25 korlatot és az oktatáspolitikát az oktatás minőségi mutatóinak azonosításával segítse (Halász, 2013). Ebben a térben felértékelődnek azok a szintézis jellegű projektek, amelyek kifejezetten az egyes szereplők (kutatás, gyakorlat, oktatáspolitika) közti tudás közvetítésével, -mediálással foglalkoznak, ún. tudásbrókerek (Révai & Guerriero, 2017). Témank kapcsán a mediálásban központi szerepet tölt be két szervezet és projektjeik: az OECD IMHE! minőségi tanításra fókuszáló programja, illetvea NESET? által készített elemzés a hallgatóközpontú tanulás és tanítás gyakorlatáról. Ezek a munkák egyaránt építenek a kutatások szintézisére, a jó gyakorlatok elemzésére, valamint ajánlásokat, önértékelési eszközöket tartalmaznak a felsőoktatási intézmények számára. Az OECD IMHE programjában a Minőségi tanítás alatt olyan pedagógiai módszerek használatát értik, amelyek a hallgatók tanulási eredményeinek növeléséhez jarulnak hozz4 (Hénard & Roseveare, 2012). Értelmezésükben a minőségi tanítás szükségszerűen hallgatóközpontú, mivel célja minden hallgató tanulásának elősegítése (Hénard & Leprince-Ringuet, s. a.). Beleértik a hatékony program- és kurzusfejlesztést, a sokféle hallgatói aktivitást elősegítő tanulási tevékenységeket, a tanulásra vonatkozó visszajelzéseket, a tanulási eredmények hatékony értékelését, valamint a támogató tanulási környezetet és a hallgatói szolgáltatásokat is (Hénard & Roseveare, 2012). Ez a megközelítés elsősorban szervezeti szinten közelíti meg a tanulás-tanítás kérdését, és azt vizsgálja, hogy milyen eszközökkel lehet támogatni a tanulásközpontú tanítást a felsőoktatásban. Az egyetemi jó gyakorlatokra (best practice) épülő elemzésükben a minőségi tanítás és tanulástámogatás három szintjét azonosították (OECD IMHE, 2010): (1) az egész intézményre kiterjedő minőségpolitikát és minőségbiztosítást, (2) a programfejlesztést és -monitorozást, valamint (3) a hallgatók és oktatók tanulásának támogatását (Kálmán, 2013b). Ez az irány jól kapcsolható a felsőoktatási intézmények, szervezetek tanulási képességének, kultúrájának, tanulószervezeti viselkedésének vizsgálatához (Horváth, 2019), valamint az etikus vezetés koncepciójának megjelenéséhez, ami a felsőoktatásban amunkatársak bevonására és a megosztott vezetésre is épít (Rónay, 2020). A minőségi tanítás alapvetően az intézményi önértékelést kívánja erősíteni, így a minőségbiztosítás, -fejlesztés területéhez kapcsolódik, és felhívja a figyelmet a tanítás értékelésének fontosságára: egyrészt a tanítási tevékenység értékelésére, másrészt az oktatás fejlesztéséhez kapcsolódó kezdeményezések értékelésére. A 2012-es ajänläsukban (Hénard & Roseveare, 2012) a következő indikátorokat kínálták fel az intézményi önértékelés segítésére: (1) a minőségi tanítás tuda! Institutional Management for Higher Education ? Network of Experts on Social Dimension of Education and Training, ami az Európai Bizottság Oktatás és Fiatalság Főigazgatóságának kezdeményezésére létrejött, az oktatáspolitikát és az akadémiai világot összekötő hálózat.

structurelles

Custom

Image Metadata

Largeur de l'image
1867 px
Hauteur de l'image
2670 px
Résolution de l'image
300 px/inch
Taille du fichier d'origine
1.3 MB
Lien permanent vers jpg
022_000018/0025.jpg
Lien permanent vers OCR
022_000018/0025.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

S'identifierS'inscrire

Connexion utilisateur

eduId Login
J'ai oublié mon mot de passe
  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu