Aller au contenu principal
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu
S'identifierS'inscrire
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Aperçu
022_000018/0000

Tanulásközpontú felsőoktatás. Oktatók a tanításról, szakmai fejlődésről és tanulásról

  • Aperçu
  • PDF
  • Afficher les métadonnées
  • Afficher le lien permanent
Auteur
Kálmán Orsolya
Title (EN)
Learning-Centred Teaching in Higher Education. Hungarian university teachers' perspectives on teaching, professional development and learning
Field of science
Oktatástudomány / Educational sciences (12830), Felsőoktatás / Higher education (12836)
Series
Metszéspontok
Type of publication
monográfia
022_000018/0022
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Page 23 [23]
  • Aperçu
  • Afficher le lien permanent
  • JPG
  • TIFF
  • Précédente
  • Suivant
022_000018/0022

OCR

22 I TANULÁSKÖZPONTÚ PEDAGÓGIA A FELSŐOKTATÁSBAN együttműködésére épülő projekteket, valamint a duális képzéseket (Kovács Török, 2016; Kocsis, 2020). Az eredményes tanulás fő jellemzői tehát azok, amelyek a tanulástámogatás értelmezéséhez, kialakításához támpontot nyújtanak. Ennek kapcsán természetesen számos megközelítés, modell alakult ki (pl. probléma alapú tanulás /Hoidn g Kárkkáinen, 2014/, a tudásépítés projektjei mint a Tudás Fórum /Knowledge Forum, Scardamalia & Bereiter, 2006/), ezért itt most két jelentösebb ün. metaszintű elméleti keretet mutatunk be. Az egyik inkább a tanulás folyamat jellegének, a tanulás és tanítás párhuzamosságának gondolatából indul ki, így facilitálva az eredményes tanulást — ez a keret a folyamatorientált tanulás (Vermunt & Vermetten, 2004; Vermunt, 2007). A másik elméleti keret pedig az eredményes tanulást középpontba állító tanulási környezet sajátosságainak leírására koncentrál — és az integrativ pedagégia koncepcidjaként valt ismertté (Tynjala, Virtanen, Klemola, Kostiainen, & Rasku-Puttonen, 2016). A folyamatorientált tanítás elméleti kerete a tanulási folyamat lépéseinek elemzeseböl indul ki, és azt vizsgálja, hogy a tanulás során megvalósítandó funkciókat hogyan lehet minél eredményesebben támogatni, azokat mennyiben irányítsa külön vagy egymással megosztva az oktató vagy a hallgató. Az élethosszig tartó tanulás korában a végső cél, hogy a hallgatók önállóan is képesek legyenek irányítani a tanulást, de ez csak az irányítás fokozatos megosztásával, a hallgatói irányítás egyre erősödő támogatásával érhető el. A hallgatói aktivitás és irányítás tehát a tanulási folyamat minden elemében megjelenhet: a problémák, feladatok azonosításától, a tanulási céloktól az értékelésig, visszajelzésig, amit az egyes tanítási módok (pl. feladat alapú, projekt alapú) különböző módon és mértékben támogatnak (I. 1.1. táblázat). Például amikor a probléma alapú tanítás során a felsőoktatási képzésben, tipikusan az orvosi programokban a problémákat a képzés, az oktató hozza, a tanulási célokat a hallgatók az oktató támogatásával már maguk fogalmazzák meg. A folyamatorientált tanítás tehát egy olyan többelemes és többlépcsős tanulástámogatási koncepció, ami azt segíti, hogy a tanulási folyamat egyes funkciói az oktatói irányítástól a hallgatóval való közös irányításon keresztül, végül a hallgató által szabályozott tevékenységgé alakuljon. Ez a részletes tanulástámogatási szempontrendszer még akkor is segíthet a tanulástámogató gyakorlatok kialakításában, ha az 1.1. táblázat nem minden értékelésével értünk egyet (pl. a kompetencia alapú oktatás esetében a tanulási tevékenységeket egyértelműen a hallgató irányítja). A lehetséges eltérő értelmezések abból adódhatnak, hogy ma már a probléma, projekt vagy akár kompetencia alapú tanításnak is több változata is ismert és elterjedt.

structurelles

Custom

Image Metadata

Largeur de l'image
1867 px
Hauteur de l'image
2670 px
Résolution de l'image
300 px/inch
Taille du fichier d'origine
1.22 MB
Lien permanent vers jpg
022_000018/0022.jpg
Lien permanent vers OCR
022_000018/0022.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

S'identifierS'inscrire

Connexion utilisateur

eduId Login
J'ai oublié mon mot de passe
  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu