Aller au contenu principal
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu
S'identifierS'inscrire
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Aperçu
022_000018/0000

Tanulásközpontú felsőoktatás. Oktatók a tanításról, szakmai fejlődésről és tanulásról

  • Aperçu
  • PDF
  • Afficher les métadonnées
  • Afficher le lien permanent
Auteur
Kálmán Orsolya
Title (EN)
Learning-Centred Teaching in Higher Education. Hungarian university teachers' perspectives on teaching, professional development and learning
Field of science
Oktatástudomány / Educational sciences (12830), Felsőoktatás / Higher education (12836)
Series
Metszéspontok
Type of publication
monográfia
022_000018/0021
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Page 22 [22]
  • Aperçu
  • Afficher le lien permanent
  • JPG
  • TIFF
  • Précédente
  • Suivant
022_000018/0021

OCR

I. A TANULÁSKÖZPONTÚSÁG FORRÁSVIDÉKÉNEK ÉRTELMEZÉSÉHEZ 21 — a tanulás külső szabályozásával állítható szembe. Az önszabályozott tanulás során a hallgató irányítja a tanulás folyamatát, ő az, aki kitűzi a tanulási célokat, kiválasztja a tanulás tartalmát, módszereit, ellenőrzi és értékeli a tanulás eredményességét. Irányítja továbbá a saját motivációinak működését, a tanulás forrásainak megszerzését (Pintrich, 2000). Az önszabályozott tanulás relevanciája nem kétséges a felsőoktatásban, különösen pedig a felsőfokú tanulmányok első, átmeneti időszakában kulcskérdés (Honkimäki & Kälmän, 2012), amikor a hallgatóknak a középiskolai oktatáshoz képest megváltozott, nagyobb önállóságot kívánó tanulási környezethez szükséges alkalmazkodnia. A szociokonstruktivista tanuláselméletek hozzájárultak a tanulás kollaboratív és szituatív jellegének értelmezéséhez. Eszerint a kollaboratív tanulás alapja, hogy a tanulás szükségszerűen társas közösségekben zajlik, a tanultak mélyebb megértésének (vö. mélyreható feldolgozás) kulcsa a társakkal, szakértőkkel, oktatókkal stb. való interakció, tudásmegosztás és együttműködés, Az egyes szocio-konstruktivista tanuláselméletek a kollaboratív tanulás eltérő útjaira hívják fel a figyelmet: a szocio-kognitív tanuláselmélet például a résztvevők nézeteinek ütközésére, vitájára, saját álláspontjaik artikulálására, reflexiójára, míg a Vigotszkij (2000) elmélete mentén létrejövő, a megértés közös konstruálásának iránya (Myjake 8 Kirschner, 2014) az interakciókra és az interakciókban használt eszközökre. Összességében érdemes megkülönböztetni a kooperatív tanulást — ami a tanulók közti együttműködés strukturálására alakult ki — a kollaboratív vagy együttműködő tanulástól — ami a csoportos/közös tevékenységek, a problémamegoldás összetettebb és többféle tanulási útját erősíti, A felsőoktatási gyakorlatban inkább az utóbbit övezi nagyobb figyelem, hiszen az általános és szakmai kompetenciák fejlesztése miatt szinte minden felsőoktatási képzési területen meghatározó a szakmai együttműködés fejlesztése. A felsőoktatási képzésekben kevésbé erősen, mint a közoktatásban, de kétségtelenül — az együttműködési kompetenciák megerősítése érdekében — a képzések elején jellemzően inkább a kooperatív tanulás strukturáltságának előnyeire építenek. A szituativitds, a szituativ tanulás elmélete a tanulást a valós vagy életszerű, (szakmai) tevékenységrendszerekben, környezetben, megosztott gyakorlatokban való részvételhez kapcsolja, a tanulást nem vagy nemcsak egyéni szinten, hanem a közösség szintjén értelmezi (Wenger, 1998; Greeno & Engeström, 2014). Alapfeltételezése, hogy a hallgatók elsősorban komplex, szakmai feladatés problémahelyzetben tanulnak sikeresen. Ezáltal eltávolodik az elméleti és gyakorlati oktatás, a formális és informális tanulási helyzetek szétválasztásától, továbbá az egyes képességek (pl. analitikus gondolkodás) elkülönített fejlesztésétől. A felsőoktatás-pedagógiában a kollaboratív és szituatív tanulás jellegzetességei nagymértékben hozzájárulnak a probléma, a fejlesztés és a munka alapú tanulás megjelenéséhez, elterjedéséhez, a számítógéppel támogatott kollaboratív tanulási környezetek felvirágoztatásához; ösztönzik a munka világa és a felsőoktatás

structurelles

Custom

Image Metadata

Largeur de l'image
1867 px
Hauteur de l'image
2670 px
Résolution de l'image
300 px/inch
Taille du fichier d'origine
1.36 MB
Lien permanent vers jpg
022_000018/0021.jpg
Lien permanent vers OCR
022_000018/0021.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

S'identifierS'inscrire

Connexion utilisateur

eduId Login
J'ai oublié mon mot de passe
  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu