OCR
4. DISKURZUSOK JELLEMZÉSE d. kérdés — válasz! (Nem sütünk palacsintát? De. / Kér szatyrot? Nem, köszönöm, van nálam.) e. állítás — egyetértés / egyet nem értés (Kényelmes ez a szék. — Szerintem is. / Szerintem kényelmetlen.) f. — kérés / ajánlat / bocsánatkérés — elfogadás / elutasítás (Tud segiteni? — Természetesen.) g. bók -— elfogadás / elutasítás (aj, de jó/szép/csinos a ruhád! — Tényleg tetszik? Pedig már elég régi. / Nekem a te ruhád tetszik.) A szóbeli diskurzusokat illetően a tervezés során a beszélgető felek a megfelelő sémákat aktivizálják, felmérik a közöttük levő kommunikációs (pl. adottnak vagy ismertnek vélt információk) és társadalmi távolságot, hogy előkészítsék a megfelelő lépéseket. A kommunikáció során a felek a beszédjog megtartására és átvételére stratégiákat alkalmaznak. A megfelelőnek gondolt információkat összevetik a kapott információkkal, illetve felismerik az új információkat. Ellenőrzik a társalgás mennyire halad a kívánt irányba. Félreértés vagy homályosság esetén magyarázatot kérnek vagy adnak, továbbá kísérletet tesznek a kommunikáció helyreállítására és a félreértések tisztázására. Mindezek mellett a társalgás során élnek a beszédszekvencia, a mellékszekvencia, a közbevetések és a hibajavítások lehetőségeivel (Boronkai 2009: 96—106). A beszédszekvencia a diskurzus szekvenciális rendezettségét megtörő, a társalgásba tematikusan nem illeszkedő lépés, amely a kommunikatív célok megvalósításában nem tölt be releváns szerepet (pl. egy beszélgetés közben: Várj, kikötődött a cipőfűzőm!). A mellékszekvencia egy, a társalgás témáját előbbre vivő rész. Célja lehet a megértés biztosítása, a magyarázatok, félreértések tisztázása, vagy a szókeresési folyamatok jelölése. A közbevetések olyan megnyilatkozások, melyek a társalgásszerveződés összehangolásának pillanatnyi zavaráról tanúskodik (pl. a társalgásba ékelt valami, nem is tudom, mintha, izé, hát stb.). Forgatókönyvek az írott nyelvi szövegeket is jellemzik, ezek mentén jönnek létre a fentebb említett (4.1.) írott nyelvi diskurzustípusok. A forgatókönyvekhez kapcsolódóan fokozatosan elsajátítódnak az informális és formális beszédhelyzetben alkalmazható stratégiák és az azokat megvalósító nyelvi kifejezőeszközök. Emellett a nyelvtanuló ! Ebbe a csoportba soroljuk a beszédpartner hogylétével kapcsolatos kérdéseket is. + 22e