Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000017/0000

Pragmatika a magyar mint idegen nyelv oktatásában

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Cím (EN)
Pragmatics in Teaching Hungarian as a Foreign Language
Tudományterület
Nyelvészet / Linguistics (13024)
Sorozat
Károli könyvek. Jegyzet
Tudományos besorolás
egyetemi jegyzet
022_000017/0010
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 11 [11]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000017/0010

OCR

2. A NYELVI TEVÉKENYSÉG ÁLTALÁNOS JELLEMZÉSE A pragmatika mint szemléletmód a nyelvet az emberi kommunikáció céljára kialakított gondolkodásmódként, tevékenységként értelmezi. A nyelv tevékenységként történő értelemzése tehát az egymással diskurzust folytatók konstruktív hozzájárulását a nyelv működéséhez, funkcionálásához fejezi ki (vö. Tátrai 2011: 9). A nyelvnek mint tevékenységnek két alapvető funkcióját lehet megkülönböztetni. A tranzaktív (interszubjektív) funkció alapvetően az információk átadását jelenti. A kommunikáció során a diskurzust folytató felek saját tapasztalataikról adnak át információkat egymásnak. De emellett a nyelvi tevékenységgel, illetve a nyelvi tevékenység során személyközi kapcsolatokat is kialakítanak, tartanak fenn vagy szakítanak meg. A nyelv második alapvető funkciója tehát az interaktív (interperszonális) funkció. 2.1. VÁLASZTÁS, EGYEZKEDÉS, ADAPTÁCIÓ A nyelvi tevékenység három, egymással kölcsönös kapcsolatban álló fogalom: a választás, az egyezkedés és az adaptáció segítségével jellemezhető (Verschueren 1995, 1999, vö. még Tátrai 2011). A választás azt jelenti, hogy a kommunikációban részt vevők az általuk ismert nyelvi lehetőségek közül kiválasztják a leginkább megfelelőnek vélt megoldást. Az egyezkedés során lehetőségük nyílik a megfelelőnek vélt választásaiknak érvényesíteni, illetve megkérdőjelezni beszédpartnerük nem megfelelő választásait. Az adaptáció (alkalmazás, hozzáigazítás) pedig annak a képességét jelenti, hogy a kommunikáló felek a kommunikációs igények kielégítése, illetve akommunikáció sikeressége érdekében azon nyelvi eszközöket alkalmazzák, melyek megfelelnek a saját és beszédpartnerük igényeinek, elvárásainak és az adott kommunikációs körülményeknek. A három alapvető fogalomnak a nyelvtanulás során kiemelt jelentősége van. A nyelvtanulónak el kell sajátítania azt a nyelvi repertoárt, s 10.

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
1750 px
Kép magassága
2480 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
916.01 KB
Permalinkből jpg
022_000017/0010.jpg
Permalinkből OCR
022_000017/0010.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde