Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000017/0000

Pragmatika a magyar mint idegen nyelv oktatásában

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Cím (EN)
Pragmatics in Teaching Hungarian as a Foreign Language
Tudományterület
Nyelvészet / Linguistics (13024)
Sorozat
Károli könyvek. Jegyzet
Tudományos besorolás
egyetemi jegyzet
022_000017/0009
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 10 [10]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000017/0009

OCR

1. BEVEZETÉS témák: udvarias nyelvi viselkedés, kultúraközi kommunikáció, nyelvi manipuláció stb. E két kutatási lehetőség mellett meg kell említeni a metapragmatikát, amely a pragmatika által használt elveket határozza meg, például: az együttműködési alapelvet vizsgálja. Jelen munka a funkcionális nyelvészet háttérfelvetéseit érvényesítve kíván áttekintést nyújtani a nyelvi tevékenység leglényegesebbnek tartott kérdéseiről. Mindeközben folyamatosan reflektál egyfelől a magyar nyelvi tevékenységet jellemző és meghatározó kérdésfelvetésekre, másfelől a magyar mint idegen nyelv tanítása során előtérbe kerülő pragmatikai problémákra. Mindezzel a nyelvtanítás pragmatikai aspektusára, illetve összetevőire kívánja ráirányítani a figyelmet, melyek sok esetben expliciten nem jelennek meg a tankönyvekben. Jelen munkában mind a mikro-, mind a makro-, mind a metapragmatika szempontjai egyaránt fontos szerepet játszanak, hiszen a magyar mint idegen nyelv oktatása során mindhárom terület előtérbe kerül. Elméleti megközelítése miatt a könyv a nyelvet tevékenységként értelmezi. Ez jobban kiemeli az egymással diskurzust folytatók konstruktív hozzájárulását a nyelv működéséhez, funkcionálásához (Tátrai 2011: 9). A diskurzus fogalma több értelemben használható. Jelen munkában a diskurzus két vagy több ember közötti nyelvi tevékenységet jelenít meg. A terminus általános használatát szintén a kommunikáló felek közötti konstruktív együttműködés indokolja. A diskurzuson belül megkülönböztet prototipikus beszélt és prototipikus írott nyelvi tevékenységet. Előbbire a társalgást, írott változatára a párbeszédet, utóbbira a szöveg terminust alkalmazza, hiszen a szöveg funkcionális megközelítése a szövegalkotó és a befogadó közötti interaktív viszonyt helyezi előtérbe, mely értelmezésben a szöveg egyszerre produktum és produkció, szerkezet és művelet (vö. Tolcsvai Nagy 2001, Tátrai 2011). Ezekhez kapcsolódóan használja a megnyilatkozás fogalmát is. Egy megnyilatkozás addig tart, míg a beszélő / szövegalkotó magánál tartja a szót (vö. Tátrai 2011: 69, vö. még Bahtyin 1988).

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
1750 px
Kép magassága
2480 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
966.15 KB
Permalinkből jpg
022_000017/0009.jpg
Permalinkből OCR
022_000017/0009.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde