OCR
28 « I. A globális színházi hálózatok pesti leányvállalata hogy mi van készen, mit hol, hogyan és hányszor játszanak." A szerzői jog nemzetközi szabályrendszeréhez való igazodás azért is fontos, mert miközben Pesten Marton mellett csak néhány ügynök (Bárd és fia, Márton Miksa, Révész Ferenc) kínálja szolgáltatásait, az USA-ban ez már a reklámot, a , termelést" és a terjesztést összekapcsolva uraló színházi trösztök időszaka." Marton lapja kétnyelvűségét a pesti színdarab-export különleges üzleti és kulturális jelentőségével indokolja. Szövegében a nemzeti és üzleti promóció keveredik, némi túlzással: »A tájékoztatásra azonban nemcsak minekünk van szükségünk, hanem szüksége van a külföldnek is, amely egyre fokozódó érdeklődéssel tekint színpadi termelésünk felé, s valamennyi európai nyelv irodalma közül a mienktől vár most legtöbbet s a mi termelésünket kíséri a legéberebb figyelemmel." A lap a következő rovatokból állt: magyar darabok bemutatói külföldön (erre koncentrálok, ennek adataira építem a magyar darabok 1914-es nemzetközi jelenlétét demonstráló táblázataimat), új magyar darabok bemutató előadásai, budapesti színházak műsora, magyar vidéki színházak műsora, magyar szerzők külföldön, hirdetések és szerkesztői üzenetek. A magyar darabok külföldi előadásai-rovat kétnyelvű, elsősorban a külhoni ügynökök/színigazgatók érdeklődését igyekszik felkelteni azzal, hogy a városokat, színházakat, és gyakran az előadások dátumát is megadva listázza, hol vannak műsoron magyar darabok az adott hónapban. Az 1914. január-júliusi külföldi jelenlét olyan kiterjedt, hogy csak két táblázatra bontva érzékeltethető. Sőt, Marton adataira támaszkodva a szerző és a darab címe mellett így is csak azt volt módom a mellékelt táblázatokban jelezni, hogy milyen nyelvterületen, hány színházban játsszák a darabot az adott hónapban. Az első táblázat a külföldi színpadokon, Angliában és az USA-ban gyakran folyamatosan (en suite) játszott magyar operetteket tartalmazza. (Vö. Táblázat 1) A következő táblázat a nagyrészt a Vígszínházhoz kapcsolódó ún. export-drámaírók meghökkentő külföldi játszottságát mutatja, mely szintén messze túlterjed a Monarchia kulturális régióján. (Vö. Táblázat 2) 7 Uo. V6. Bigsby, Wilmeth Don B.: The Cambridge History of American Theatre. Volume Two: 1870-1945. Cambridge, Cambridge University Press, 1999, 160. 9 N.N.: Bekészénté, Színpad: Die Bühne, I. évfolyam, 1914/1, 1.