Direkt zum Inhalt
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Suche
  • OA Kollektionen
  • L'Harmattan Archive
Deutschde
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Magyarhu
AnmeldenRegistrieren
  • Buch Übersicht
  • Seite
  • Text
  • Metadaten
  • Clipping
Vorschau
022_000016/0000

Pesti magánszínházak a két világháború között. Transzatlanti hatások, lokális érdekvédelem

  • Vorschau
  • PDF
  • Zeige Metadaten
  • Permanenten Link anzeigen
Autor
Heltai Gyöngyi
Title (EN)
Private Theatres in Pest Between the two World Wars. Transatlantic influences, local interest protection
Field of science
Társadalom-, gazdaság-, kultúra- és politikatörténet / Social, economic, cultural and political history (12986)
Series
Humaniórák
Type of publication
monográfia
022_000016/0026
  • Buch Übersicht
  • Seite
  • Text
  • Metadaten
  • Clipping
Seite 27 [27]
  • Vorschau
  • Permanenten Link anzeigen
  • JPG
  • TIFF
  • zurück
  • Weiter
022_000016/0026

OCR

26 «I. A globális színházi hálózatok pesti leányvállalata Marton Sándor a színház jogi vonatkozásainak specialistája volt. A Magyar Színpadi Szerzők Egyesületének ügyvédjeként is működött. Jórészt az ő 1910-ben alapított Szerzői Jogértékesítő Központjának és Színpadi Kiadójának köszönhetően épült ki a Vígszínházhoz kapcsolódó ún. export-drámaírók nemzetközi karrierje. A huszadik század első felének magyar színházi öröksége jellegének meghatározása szempontjából is fontos utalni rá, hogy Marton Sándor színpadi kiadói dinasztiát alapított. Fia, György először bécsi székhelyű cégét vezette (Georg Marton Verlag), majd 1945 után tevékenysége és hálózata is kiterjedt (George Marton Plays International Copyright Agency Theatre Section: Bécs, Berlin, Párizs). Lánya, Erzsébet pedig 1953 után New Yorkban folytatta a darabok és a szerzői jogok adásvételét. (Ihe Marton Agency Inc., The Elisabeth Marton Agency). A máig működő cég ismertségét jelzi, hogy Marton Erzsébet haláláról a Ihe New York Times is megemlékezett 1992-ben. Marton Sándor gyermekei George and Elisabeth Marton Award for Playwriting elnevezésű díjat is alapítottak színpadi szerzők részére. Az először 1914. január 15-én megjelenő szakközlöny, a magyar és német nyelvű Színpad: Die Bühne júliusig havonta látott napvilágot, majd egy öszszevont szám jelent meg 1914. augusztus-december dátummal. Most csak az erre az évre vonatkozó lapszámokkal foglalkozom, bár a kiadvány 1917ig, nagy szünetekkel bár, de megjelent. Maga a Színpad: Die Bühne 1914-es megindítása is jelzi, hogy a pesti színházi ipar nemzetközi beágyazottsága pont a háború kitörésének évére ért el üzletileg és színháztörténetileg is jelentős szintet. Ugyanakkor, mint látni fogjuk, a háború az export-irányokat és e széleskörű külföldi jelenlétet értelmező beszédmódokat is átalakította. Érzékeltetni igyekszem, hogy az üzletember kiadó-szerkesztő miként alkalmazkodott e megváltozott kontextushoz. A darab-export és -import vizsgálatára első látásra a színházi interkulturalitást elemző módszerek kínálkoznának. Ezek a más kultúrába áthelyezett, vagy eltérő kultúrából származó komponensekből összeálló színházi előadásokat kulturális antropológiai vagy esztétikai szemszögből elemzik." Kétséges ugyanakkor, hogy a Marton Sándort mozgató törekvés leghatékonyabban a kelet-nyugat, észak-dél közötti hatalmi egyenlőtlenségek színházi reprezentációi vizsgálatára létrejött eszköztárral lenne megközelíthető. Alkalmasabb módszertani közelítésnek tűnik a színdarab és az előadás gazdasági értékkel rendelkező árucikként való felfogása, mely a nemzetközi darabkereskedelmet kulturális javak cirkulációjának tekinti. Christopher Balme esettanulmányára támaszkodva a Színpad: Die Bühne 1914-es számainak példáján a színházi áruvá válás folyamatának dinamikáját vizsgálom." 3 V6. Lo and Gilbert, 2002, 31-53. 4 V6. Balme, 2005, 1-20.

Strukturell

Custom

Image Metadata

Bild Breite
1867 px
Bild Höhe
2670 px
Bild Auflösung
300 px/inch
Dateigröße
1.4 MB
Permalink zum JPG
022_000016/0026.jpg
Permalink zur OCR
022_000016/0026.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

AnmeldenRegistrieren

Benutzeranmeldung

eduId Login
Ich habe mein Passwort vergessen
  • Suche
  • OA Kollektionen
  • L'Harmattan Archive
Deutschde
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Magyarhu