OCR
18 e Pesti magánszínházak a két világháború között lépni képes aspektusa lehet: szöveg, előadás-koncepció, táncrutin, jelmez, vagy akár maguk a színészek. Hiszen az egy produkcióból származó mellékhasznok évekkel meghaladhatják az ősbemutató életciklusát. A sikeres áruvá válás Balme által szintén feltételezett ideológiai hatásai azonban csak akkor érvényesülhetnek, ha az adott termék esztétikai igényeket is kielégít. s Az áruvá válás fontos esztétikai komponense természetesen az újdonság, az újnak keresése, amely azt sugallja, hogy van egy közös nevező a durva üzleti alapra helyezés és a modernista formális kísérletezés között." Látni fogjuk, a Vígszínház, illetve külföldi kereskedelmi színházi partnerei számára is mennyire fontos az újdonságok konkurencia előli megszerzése. A színháztörténeti kutatási irányok követik a humán kutatások trendjeinek változásait. A Budapest és New York városfejlődési párhuzamait, ezen belül a domináns szórakoztató színházi műfajok - Pesten az operett, New Yorkban a vaudeville - szerepet väzolö tanulmänygyüjtemeny meg komparatív szemléletű volt." A német és angol zenés színházi transzfereket elemző kötet viszont már nem a forrás- és a célkultúra különbségeire, hanem a csere során végbemenő változások értelmezésére koncentrált." Az Osztrák-Magyar Monarchia operettjeinek a Broadway-musical fejlődésére gyakorolt hatását mind általános zenésszínház-történeti, mind hatástörténeti tekintetben vizsgálták már." Ugyanakkor a zenés Broadway-műfajok pesti közegbe történő átültetési kísérleteit egyelőre kevesen elemezték. Az észak-amerikai tömegkultúra transzatlanti hódításait széles körűen kutatták, gyakran jutva arra a következtetésre, hogy a célkultúrákban ezt a térfoglalást akkor is politikai vagy imperialista törekvésként értelmezték, ha az döntően profittermelő célú volt." A magyar fővárosban amerikai bérlő irányításával és finanszírozása segítségével működő Vígszínház és Fővárosi Operettszínház jelentette kihívás vizsgálata több színháztörténeti kutatási irány szemszögéből is releváns. Ilyen a transznacionális és globális színháztörténet, a kulturális transzferek elemzése, és a színigazgatók, színházi menedzserek tevékenységének tanul9 Balme, 2005, 4. © Bender, Thomas - Schorske, Carl (szerk.): Budapest and New York, Studies in Metropolitan Transformation 1870-1930. New York, Russez Saga Foundation, 1994. «Linton, David - Len Platt - Tobias Becker (szerk.): Popular Musical Theatre in London and Berlin, 1890-1939. Cambridge, Cambridge University Press, 2014. 2 Példaul Bordman, Gerald: American Operetta. From H. M. S. Pinafore to Sweeney Todd. New York, Oxford University Press, 1981. és Kaiser, D.: The Evolution of Broadway Musical Entertainment, 1850-2009: Interlingual and Intermedial Interference, https://core.ac.uk/download/pdf/233205563. pdf. (utolsö letöltes: 2021. 03. 28.) 3 Brown, John: Arts Diplomacy: The Neglected Aspect of Cultural Diplomacy in Nancy Snow - Philip M. Taylor (szerk.), Routledge Handbook of Public Diplomacy, New York-London, Routledge, 2009, 57-62.