Aller au contenu principal
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu
S'identifierS'inscrire
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Aperçu
022_000016/0000

Pesti magánszínházak a két világháború között. Transzatlanti hatások, lokális érdekvédelem

  • Aperçu
  • PDF
  • Afficher les métadonnées
  • Afficher le lien permanent
Auteur
Heltai Gyöngyi
Title (EN)
Private Theatres in Pest Between the two World Wars. Transatlantic influences, local interest protection
Field of science
Társadalom-, gazdaság-, kultúra- és politikatörténet / Social, economic, cultural and political history (12986)
Series
Humaniórák
Type of publication
monográfia
022_000016/0014
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Page 15 [15]
  • Aperçu
  • Afficher le lien permanent
  • JPG
  • TIFF
  • Précédente
  • Suivant
022_000016/0014

OCR

14 s Pesti magánszínházak a két világháború között előkészített darabra volt szüksége, melynek előadási jogát már megvásárolta a szerzőtől vagy a darab jogaival rendelkező ügynöktől. Külföldi darab esetén el kellett végezni a fordítást, valamint a helyi befogadói közeghez való dramaturgiai igazítást. A Vígszínházban ez a pénzügyi és művészi elemeket egyaránt tartalmazó tevékenység egy szélesebb nemzetközi kiadói, ügynöki network-be kapcsolódva és saját munkatársi hálózatot működtetve folyt. A pesti magánszínházak vezetése a két háború közötti időszakban gyakran változott, az aktuális bérlő tönkrement, és új finanszírozó csapat próbálkozott. Eközben a Vígszínház - háttérben az amerikai tulajdonossal - folyamatosan, reziliensen működött, rugalmasan alkalmazkodott a gazdasági és dési képességgel rendelkező Roboz Imre a zsidótörvények miatt hivatalosan csak 1938-ig maradhatott bérlőigazgató. De a dokumentumok azt bizonyítják, hogy ezután is meghatározó szerepe volt a Vígszínház működtetésében. A Budapesti Színigazgatók Szövetsége tevékenysége és vígszínházi kötődései A Monarchia felbomlása és Trianon sokkja után ki kellett építeni az immár Budapest-központú színházi ipar intézményrendszerét. Mindezt - egy a színházakat vezető, a produkciókat finanszírozó üzleti körrel szemben sokszor - ellenséges kulturális közegben. A magyar fővárosnak a kozmopolita szórakoztatóipari centrumok működésmódjához való felzárkózására utalt, hogy az első világháború idején, 1917-ben megalakult a Budapesti Színészek Szövetsége, majd az 1918-as társadalmi forrongások közepette a Budapesti Színigazgatók Szövetsége. Az egyetlen állami támogatással működő drámai színház, a Nemzeti, nem lépett be az utóbbi szervezetbe, de a némi székesfővárosi támogatásban részesülő Városi Színház igen. Az egy-egy szezonban üzemelő nyolc-tizenkét magánszínház üzletember vagy ritkábban művész irányítói tehát a Budapesti Színigazgatók Szövetsége (a továbbiakban BSZSZ) keretében egyeztettek, és közösen reagáltak a színészek vagy a hatóságok kívánságaira. A szövetség első elnöke Faludi Gábor, a Vígszínház bérlője volt. 1922 februárjától 1931 márciusáig Beöthy László - Beöthy Zsolt irodalomtörténész és Rákosi Szidi fia, Rákosi Jenő unokaöccse, a Nemzeti, a Magyar, a Király Színház, végül az Unió Színházüzemi és Színházépítő Rt. első embere - volt a szövetség elnöke. A külső és belső érdekegyeztetésben 1922-től alelnökként, 1931-től 1940-ig pedig elnökként kiemelt szerepe volt Roboz Imrének, a Vígszínház vezérigazgatójának. Mellette dr. Komor Gyula, a Vígszínház dramaturgja működött a szövetség ügyvezető igazgatójaként. A BSZSZ célja elsősorban gazdasági volt: a tagok és a tagok vállalataihoz tar

structurelles

Custom

Image Metadata

Largeur de l'image
1867 px
Hauteur de l'image
2670 px
Résolution de l'image
300 px/inch
Taille du fichier d'origine
1.38 MB
Lien permanent vers jpg
022_000016/0014.jpg
Lien permanent vers OCR
022_000016/0014.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

S'identifierS'inscrire

Connexion utilisateur

eduId Login
J'ai oublié mon mot de passe
  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu