OCR
A LELKÉSZKUTATÁS BEMUTATÁSA Az elsődleges szocializáció hatása a személyes világszemlélet formálódására "A legfontosabb üzenet a családunk köréből nem az, amit szavakkal mondtak el, hanem amit beszéd nélkül is megérezhettünk: az, ahogyan az élethez viszonyulnak." A szülők élethez, világhoz való viszonya olyan teret hoz létre, mely egy gyermek számára természetes közeg, ezt tekintik valóságnak."?" A gyermek akaratlanul veszi át szülei attitűdjeit, és fel sem tételezi kisgyermekkorban, hogy esetleg más világok, világértelmezések is lehetségesek. Az életterek, sajátos miliők , szociokulturális gravitációs térként""9" működnek, és mint ilyenben, a családban sajátítjuk el a közösségi élet és a környezethez való viszony alapjait." , Az elsődleges szocializációban a gyermek saját szignifikáns másait nem intézményes funkcionáriusoknak tartja, hanem egyszerűen a valóság közvetítőinek. Szüleink világát, mint a világot internalizálja, nem mint valamilyen meghatározott intézményes összefüggésbe tartozó világot.""?? Az interjúkban előforduló számos példa közül párat emelek ki a kulturális közeg valóságának elsajátítására: Szóval én hiszem, hogy az istenhit az első körben a családból alakul ki. Na, most nekem ott egy olyan biztos istenhit alakult ki, ami megkérdőjelezhetetlen volt akármilyen nehéz szituációba kerültem. [...] nekem egyértelmű volt a hit, úgyhogy nekem az volt furcsa, hogy ha valaki nem hisz. (4/2) Az a különös benne, úgy furcsállom is, hogy ezt fogalmaztam meg már többször magamban, hogy persze ebbe természetszerűleg benne van édesapám is, de sokkal inkább úgy érzem, hogy az egész környezetnek volt, a kisgyerekkori környezetnek volt egy olyan hatása, amiben egy kiemelt szerepe volt édesapámnak is abban a fajta világképben, istenképben, de nem hozzá mértem ezt, hanem az engem körülvevő világ egészéhez. (14/16) son Kis közösségünk felé elfogultak vagyunk még akkor is, ha egy későbbi életszakaszban gyermekkorunk magától értetődő világát többnyire megkérdőjelezzük." 18 pál Ferenc: A szorongástól az önbecsülésig, Budapest, Kulcslyuk, 2012, 182. P. L. Berger — T. Luckmann: A valóság társadalmi felépítése — Tudásszociológiai értekezés, Budapest, Jószöveg Műhely, 1998, 184. G. Schulze: Die Erlebnisgesellschaft — Kultursoziologie der Gegenwart, Frankfurt am Main, Campus, 1992, 423. Lásd: G. Moran: Religious Education Development: Images for the Future, Minneapolis, Winston Press, 1983, 157-183. Berger — Luckmann: A valóság társadalmi felépítése, 197. 13 S. P. Huntington: Kik vagyunk mi?, Budapest, Európa, 2005, 63. 119 120 121 122 38