OCR
A LELKÉSZKUTATÁS BEMUTATÁSA egy előzetes hipotézissel közelítettem a témakörök megértéséhez, nem egyfajta deduktív logika mentén kívántam igazolni egy bizonyos tudományos állítást. A témák és az azokkal kapcsolatos interpretáció a lelkészinterjúk felvetéseiből és a fellelhető mintázatok, illetve ellentmondások mentén születtek és alakultak. A történetek önmagukért beszélnek: , a történetek nem egyszerűen személyes anekdotázás, hanem a megismerés és tudás fontos forrásai.""? Azért kerültek az interjúrészletek külön jelöléssel a fő szövegbe, mert a történeteknek üzenete van, nemcsak illusztráció vagy anekdotázás, hanem a Bibliával és az emberrel párbeszédben álló lelkészek , mindennapi dogmatikája" jelenik meg bennük." Az élettörténet Karl Barth számára megváltástörténet kicsiben, amely szerinte ,visszatükröződése a keresztyénség központi üzenetének, de magába azt nem foglalhatja, hanem mindig csak az igazságról szóló bizonyságtétel marad." Éppen ezért helyén kell kezelnünk az interjúkban megjelenő szubjektivitást, de nem szabad lemondanunk arról az értékről, amit ezek a személyes vallomások hordoznak. A továbbiakban tárgyalt témakörökre is igaz az, amit Friedrich Schweitzer az élettörténeti beszámolók kapcsán így értékel: , A vallási fejlődésnek az önéletrajzi szövegek alapján nem alakul ki megbízható képe. [...] Másrészt azonban le kell szögezni, hogy éppen az önéletrajzi ábrázolások tárják fel a tapasztalatokat és az értelmezéseknek azt a gazdagságát, amelyet a vallási fejlődés tudományos leírása nem képes nyújtani." Az interjúk pillanatfelvételek, melyek ott és akkor születtek, amikor egy-egy teológiai hallgató interjút készített a lelkipásztorral. Lehet, hogy pár év elteltével van olyan kérdés, amit másképp lát az adott lelkész, de azok a kérdések és témák, amik az interjúk során megjelentek értékes perspektívákat és kérdéseket tárhatnak fel most is az idézett szövegrészek olvasójában. Ezzel a módszerrel természetesen nem kapunk átfogó képet a lelkészekről, hiszen a kvalitatív elemzés korlátokat szab ennek, de az interjúk fő ereje a kérdéseikben és a bizonyságtételükben van. Ha az idézett gondolatok rezonálnak az olvasó saját élettapasztalatával, akkor a lelkészek kérdései és reflexiója, saját reflexióra és szembesülésre késztetheti a történetek olvasóját (tranformative resonance)," Az lelkészek elmondott élet-bizonyságtételei pedig a saját magunk által megharcolt válaszaink megtalálásában segíthetnek. 19 Swinton — Mowat: Practical Theology and Qualitative Research, 38. W. Steck: Alltagsdogmatik - Ein unvollendetes Projekt, Göttingen, Vanderhoeck, Ruprecht, 2005, 287-290. 1 Barth: Die Kirchliche Dogmatik, 773. 42 F, Schweitzer: Lebensgeschichte und Religion - Religiöse Entwicklung und Erziehung im Kindesund Jugendalter 4. Aufl. ed., Gütersloh Gütersloher Verlagshaus, 1999, 29. Swinton — Mowat: Practical Theology and Qualitative Research, 47. 110 113 36