OCR
2. A LEXIKOLÓGIA ALAPFOGALMAI meghatározva. Elsősorban a nyelvvizsgáztatás számára meghatároztak ugyan kereteket és általános szempontokat, de konkrét — nyelvstatisztikai alapon készült — nyilvánosan hozzáférhető szólista nem lett öszszeállítva. Az idegennyelv-oktatás és -vizsgáztatás is támaszkodik a különböző típusú szókincsvizsgálatokra. A Közös Európai Referenciakeret (KER) a nyelvtanulókat a nyelvtudás szintje alapján három nagy csoportba sorolja, amelyeket további két alszintre bontanak, így végül összesen hat szintet különböztetnek meg: A Alapszintű nyelvhasználó (Basic User): Al Minimumszint (Breakthrough), A2 Alapszint (Waystage); B Önäl16 nyelvhasznälé (Independent User): Bl Küszöbszint (Threshold), B2 Közepszint (Vantage); C Mesterfokü nyelvhasznäl6 (Proficient User); C1 Haladö (Effective Operational Proficiency), C2 Mesterfok (Mastery). A KER megadja, hogy a nyelvtanulónak az egyes szinteken milyen kepességekkel kell rendelkeznie olvasás, írás, beszéd és hallás utáni értés terén. Az e témában folytatott közös nemzetközi kutatások eredményei alapján különböző kvantitatív és kvalitatív módszerekkel megfelelő számú szót rendelnek, sőt, konkrét szólistákat állítanak elő a nyelvismeret különböző szintjeihez (KER 2002). KÉRDÉSEK 1. A szótár szónak milyen különböző jelentéseit tudja elkülöníteni egymástól? 2. A szó fogalmának milyen alfajait (hiponimáit) különítjük el egymástól? Mutassa be konkrét példákkal ezeket a fogalmakat! 3. Mi a különbség a szókincs és a szókészlet között? 4. Milyen csoportokra osztja a leíró nyelvészet a szavakat? Milyen szempontok alapján alakítja ki ezeket a csoportokat? 5. Mit jelent a gyakorlati szinkrónia? Hogyan alkalmazható ez a szótárkészítésben? 6. Nézze meg a Hungarobox projekt honlapján a , glosszárium" részt. Milyen más szavakkal egészítené ki az ott megadott szólistát? 7. Milyen nyelvészeti területeken használatos az alapszókincs fogalma? Miben hasonlít és miben különbözik egymástól a diakrón és a szinkrón alapszókincs? +34»