OCR
38 e Köztes terek valamint az elgettósodott városnegyedeknek mégis vannak olyan általános jellemzőik, amelyek mindenképpen megkülönböztetik azokat az etnikai enklávéktól. William Julius Wilson az 1987-ben megjelent The Truly Disadvantaged című könyvében írt a két városrésztípus hasonlóságairól: mindkettőt a faji/ etnikai szegregáció magas szintje jellemezte, egyikben sem éltek jellemzően fehér vagy középosztálybeli lakosok, mindkettőben általában alacsonyan képzettek vagy munkanélküliek laktak, és végül mindkét környék számos problémával, például bűnözéssel, utcai bandák létével küzdött." A különbségeket Wilson egyrészt abban látta, hogy míg az etnikai enklávéban lakók általában első generációs bevándorlók voltak, közös történelemmel és kultúrával és azzal a reménnyel, hogy a többségi társadalom részévé válhattak, a tipikus gettólakók általában helyben született kisebbségiek votlak, jellemzően csonka családban felnőtt munkanélküliek, akik fatalista módon, ellenszegüléssel vagy apátiával viszonyultak helyzetükhöz." A következő fontos különbség a két városi tértípus között a társadalmi szervezettség szintjén merült fel; míg az etnikai negyedben számos interetnikus gazdasági és társadalmi intézmény működött, valamint virágzott a széles körű etnikus üzleti élet, addig a gettóban az interetnikus üzletek, helyi civil szervezetek hamar leépültek, mivel a sikeres, kitörni tudó tagok idővel elmenekültek." A társas kapcsolatok szintjén ugyancsak különbségek mutatkoztak: az enklávé társadalmi hálózatai, kapcsolatai meghaladhatták a negyed térbeli és társadalmi osztálybeli határait, valamint ezek a kötelékek hídként működhettek a különböző osztályok, foglalkozások és generációk között. Ezzel szemben a gettó társas kapcsolatai csonkák, a kapcsolatépítés a legtöbbször bezárult faji és osztályalapon. A gettót extrém társadalmi izoláció és a koetnikus kapcsolatok hiánya jellemezte." Az amerikai fekete gettó, vagyis a nem szándékolt szegregáció térbeli reprezentációja tehát mindenképp elvált azoktól az etnikai enklávéknak nevezett városnegyedektől, ahol faji, etnikai, vallási vagy más alapon szerveződő kisebbségek, , magukat szegregálva" éltek. A lehatárolás mindazonáltal mégsem olyan egyszerű, hiszen nem minden (szegény) fekete él gettóban; valamint, ahogy arra Wacguant utal, nem minden gettó szegény, valamint nem minden 7. Chaddha, Anmol, Wilson, William Julius 2008: Reconsidering the ,Ghetto”. In Haynes Bruce Hutchison, Ray(eds): The Ghetto: Origins, History, Discourse, Symposium of the Ghetto. City and Community. 7:4. 384. 7 Chaddha, Wilson: i.m. 388. 5 Chaddha, Wilson: i.m. 389. 76 Chaddha, Wilson: i.m. 389.