OCR
Bevezetés e 23 na Negyed Program egy, már megvalósult színterét, a nyócker szimbolikus központját, a Mátyás teret és az ott található Kesztyűgyár Közösségi Házat vizsgálva a szöveg megfelelően reflektálhat a térhasználat rehabilitáció során való átalakulására, valamint a helyi társadalom, közösség konkrét térhez, illetve helyhez (Kesztyűgyárhoz) fűződő viszonyára. A Mátyás tér átalakuláshoz kapcsolódó lehetséges értelmezések relevánsak lehetnek a könyv során bemutatott városnegyed és lakói, a városi térben élő többségi és kisebbségi társadalom, valamint a nyócker kívülről való megítélése és az ott lakók belső reprezentációi között húzódó viszonyrendszerek szempontjából is. A hiányosságok ellenére sokszínű forrásanyagot, különféle léptékeket és megközelítéseket, elemzési szempontokat tartalmazó kutatás - Genevieve Fabre és Robert O’Meally nyoman - arra is vállalkozott tehát, hogy a nyóckert mint egyfajta roma lieux de mémoire-t láttassa.? A Nora fogalmát úttörő módon alkalmazó szerzőpáros a History and Memory in African-American Culture című tanulmánykötet előszavában a két fogalom használatát, illetve polarizálódását a kisebbség-többség szempontjából vizsgálta. Hivatkoztak Werner Sollors gondolatára, miszerint időnként maga a történelem fogalma is magában hordozza a szándékos kirekesztést, például Hegelnél, aki Afrikát és Amerikát a történelmen kívül láttatta. Sollors szerint így az emlékezetnek az ellentörténelem egy formájává kell válnia, szembeszegülve a kizárólagos Történelem hamis általánosításaival. Ennek ellenére a szerzők nem akartak megrekedni abban a sablonos, leegyszerűsítő felfogásban, amely szerint a történelem a fehéreké, az emlékezet pedig a feketéké lenne, hiszen a két fogalom ilyen módon nem leválasztható egymástól, így döntöttek a kettőt összekapcsoló emlékhelyek fogalom alkalmazásánál. A kulturális gyakorlatokra kiterjesztett értelmezésük segített, hogy az amerikai fekete identitást a történelmi folyamat részeként mutassák be, integrálva különböző művészeti, szóbeli, kommunikációs példákat, tehát belefoglalva többek között a bluest és más, fekete eredetű zenei stílust, táncokat, festményeket, épületeket, különféle szóbeli kifejezésmódokat. „A fekete és ismeretlen költők", "5 a nem professzionális történészek emlékezetén keresztül újraírt történelem olyan inkluzív folyamat volt tehát, amelyben a fekete múlt fragmentumai (mások mellett versek, regények) megörzödhettek.” Az egyéni emlékezet, az önéletrajzok, rabszolga-narrativak és más források kollektív közösségi emlékezetté formálása olyan modell, amelyet a kortárs roma identitás egy városi térben történő rögzítése során is ér5 Fabre, Genevieve-O’Meally, Robert 1995: History and Memory in African-American Culture. Oxford University Press. 3° Fabre és O’Meally itt James Weldon Johnson afro-amerikai költő O Black and Unknown Bards című versének címére utaltak. 7 Fabre, Genevieve-O’Meally, Robert: i. m. 7-8.