OCR
20 s Köztes terek ző szintjei és a reprezentációs lehetőségek a tét? A posztkolonialista elméletek posztszocialista régióban való értelmezései elsősorban azokból a feltételezésekből indulnak ki, hogy a kelet-európai blokk a Nyugat-Európától és Észak-Amerikától a társadalmi, gazdasági és politikai egyenlőtlenségek miatti különbözőségében Afrikával, Délkelet-Ázsiával és Dél-Amerikával valt hasonlatossa.”” Mas keretezésben a posztszocialista közép-kelet-európai régió gyarmatosított térként lett értelmezhető, amit nem csak a globálisnyugati kapitalizmus befolyásolt és uralt le erőteljesen, de a Nyugat akadémiai és intézményes hegemóniája is." A másságában rögzített és a Nyugat által monolitikusnak, ahistorikusnak és inherensen premodernnek láttatott Kelet, vagyis a saidi orientalizmus tézise a posztszocialista kontextusban azonban nem csak a régióra lett értendő, hanem, ahogy többek között Kóczé Angéla és Imre Anikó láttatták, a térség legnagyobb kisebbségére, a romákra is. Kovács Éva, a modern festőművészet cigányábrázolásáról írt, Fekete testek, fehér testek című szövegében úgy fogalmazott, , a közép-európai társadalmak létrehozzak a maguk sajat „feketeseget” „vad” csoportokon és individuumokon, távoli és közeli kolóniáikon keresztül. A modernitás közép-európai panoptikus rezsimjében a , cigányok" lesznek a pendant-jai Nyugat-Európa afrikai és ázsiai , primitívjeinek".? A romák esszencializált másságán keresztül történő reprezentációja azonban nem pusztán a posztszocialista korszak sajátja, hanem a modernitás és az európai nemzetállamok létrejöttének szerves velejárója volt. Ahogy Katie Trumpener fogalmazott egy 1992-es írásában: , Egy nacionalista retorikával jellemzett korban azok az emberek, akik nem támasztanak területi igényeket és nincs saját, írott hagyományuk, akik nem tartanak igényt a történelemre, a természetbe vannak száműzve, anélkül, hogy bármi beleszólásuk lenne a politikai folyamatokba. Ábrázolásuk pedig diorámák üvegfala mögé, fotográfiák dehumanizáló képaláírása és szabadtéri múzeumok csoportképeire szorul.”*° Mégis - annak ellenére, hogy a romákat Európában évszázadok óta a másságukon keresztül jelenítették meg, létrehozva egyfelől a romantika korában a misztikus, kalandvágyó, romantikus, szabadságszerető és törvényen kívüli 7 Owczarzak, Jill 2009: Introduction: Postcolonial studies and postsocialism in Eastern Europe. Focaal. 53: 3-19. Trehan, Nidhi-Köcze, Angela 2009: Racism, (neo-)colonialism and social justice: the struggle for the soul ofthe Romani movement in post socialist Europe. In Graham Huggan, Ian Law (eds): Racism Postcolonialism Europe. (eds): Liverpool University Press. 56. 29 Kovacs Éva 2009: Fekete testek, fehér testek, - A cigány" képe az 1850-es évektől a XX. század első feléig". Beszélő. XIV: 1. 74-92. 3° Trumpener, Katie 1992: The Time of the Gypsies: A ,,People without History” in the Narratives of the West. Critical Inquiry (18.) 4. 884.