OCR
BEVEZETÉS hanem arról az élethermeneutikáról, amelyet majd éppenséggel a Misch Heideggerrel szembeni polémiájának alapot szolgáltató Lét és idő bont ki egy meghatározott — Misch által vitatott — módon. Megértés és interpretáció így magában az életben mindig élénkek és tevékenyek, kiteljesedésüket az életerős műveknek és azok szerzőjük szellemében meglevő összefüggésének tudományszerű értelmezésében érik el." Széles spektrum tárul tehát itt föl, melynek alapszintjén a mindennapi életben folyamatosan működő, az akár csak efemer módon objektiválódó életjelenségek megértő-interpretáló hermeneutikája található, kiteljesedése pedig a műalkotások és az egyedi dokumentumok szaktudományként művelt hermeneutikája. Schleiermacher nyomán kimondja Dilthey azt is, hogy a matematikai-logikai beállítottságú filozófusok által circulus vitiosusnak tekintett hermeneutikai kör valójában elengedhetetlen. Ez a tézis ismét csak nagy szerepet fog játszani az egesz 20-21. század hermeneutikai irányultságú filozófiájában, kezdve természetesen már az említett Misch-féle Heidegger-elemzéssel. [...] minden értelmezőművészet központi nehézségel[, hogy az] egyes szavakból és azok kapcsolataiból a mű egészét kell megérteni, ámde az egyes megértése már előfeltételezi az egész teljes megértését. Ez a kör megismétlődik az egyes művek szerzője szellemiségéhez és fejlődéséhez való viszonyában, és ugyanígy visszatér ennek az egyes műnek irodalmi műfajához való viszonyában." Ezzel kapcsolatban mindenképp szem előtt kell tartanunk a hermeneutika spektrumának tágasságából fakadó kiterjesztéseket: a kör problémája éppúgy jelen van a mindennapi életjelenségek megértésében, mint az a másik klasszikus tézis is, mely szerint a [...] hermeneutikai eljárás végső célja az, hogy a szerzőt jobban megértsük, mint ahogy ő magát megértette. Ez az a tétel, amelyik a nem tudatos alkotás tanának szükségszerű konzekvenciája." 34 Uo., 267. 3 Uo., 269. 36 Uo., 270. + 924 +