OCR
BEVEZETÉS konstruktívnak nevezett, természettudományos analógiákat követő pszichológia és az általa alternatívaként bevezetni kívánt leíró, megértő pszichológia kettősségét. Magyarázó tudományon azt értjük, ha valamely jelenségterületet korlátozott számú, egyértelműen meghatározott elem (vagyis az összefüggés alkotórészei) segítségével bármiképpen alárendelünk egy kauzális összefüggésnek. [...] a magyarázó pszichológia megkülönböztető jegye abban rejlik, hogy meg van győződve róla: a korlátozott számú, egyértelműen meghatározott elemből eljut a lelki jelenségek teljes és átlátható ismeretéhez. A konstruktív pszichológia név még találóbb lenne." Egyértelmű a rokonság e magyarázó-konstruktív pszichológia és Descartes Értekezés a módszerről című írásának második részében felvázolt módszertani elvek között, melynek - tisztán módszertanilag — rokon megvalósulásait jelentik Descartes, illetve Spinoza szenvedély-, illetve affektuselméletei. A , leíró és taglaló pszichológiát" Dilthey e módszer alkalmazásának ellentéteként mutatja be. A lelki élet teljes valóságát ábrázolni és lehetőleg elemezni kell, s ennek a leírásnak és elemzésnek az elérhető legmagasabb fokon bizonyosnak kell lennie. [...] Menetének analitikusnak s nem konstruktívnak kell lennie. A kifejlett lelki életből kell kiindulnia, nem pedig azt kell elemi folyamatokból levezetnie. [...] egy ilyen pszichológia menetének kizárólag leírónak és taglalónak kell lennie, mindegy, hogy ezen eljárás szolgálatában szükségesek-e szintetikus gondolati aktusok. [...] A pszichológia tárgyát a kifejlett embernek és a kész, teljes lelki életnek kell alkotnia. Ezt totalitásában kell felfogni, leírni és elemezni.? Dilthey számára az értekezés megjelenését követően nemcsak az volt megrázó, hogy ez a pszichológiakoncepció megsemmisítőnek szánt bírálatban részesült, hanem az is, hogy épp a korábban említett barátja, Hermann Ebbinghaus volt a bírálat szerzője. Talán ezzel is indokolható, hogy az immár A történelmi világ felépítése a szellemtudományokban címen véglegesíteni kívánt megalapozási program élete végére ismét csak az első rész kidolgozásáig és a továbbiak töredékes fölvázolásáig jutott. Erről majd még ejtünk szót az önéletírás alapvető szerepe kapcsán. 31 Uo., 169. 2 Uo., 194—195. A kettősség hátterének, rétegeinek és recepciójának alapos elemzéséhez lásd Pléh Csaba: A magyarázat és a megértés a szellemtudományos pszichológiában, Magyar Filozófiai Szemle, 57. évf., 2013/2, 29-39. + 22e