Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000010/0000

Georg Misch és az önéletírás

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Szerző
Boros Gábor
Cím (EN)
Georg Misch and Autobiography
Tudományterület
Filozófia, filozófiatörténet / Philosophy, history of philosophy (13033), Irodalomelmélet, összehasonlító irodalomtudomány, irodalmi stílusok / Literary theory and comparative literature, literary styles (13021)
Sorozat
Károli könyvek. Monográfia
Tudományos besorolás
monográfia
022_000010/0017
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 18 [18]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000010/0017

OCR

A , TÖRTÉNETI ISKOLA" FILOZÓFIAI MEGALAPOZÁSA A Bevezetés előszava egyértelműen megfogalmazza a könyv feladatát: , hogy a szellemtudományok filozófiai alapjaira vonatkozó kérdést a bizonyosság számomra elérhető legmagasabb fokán oldja meg." E szűk értelemben filozófiai állásfoglalást nagyon is tekinthetjük analógnak a Descartes — aki Mill mellett egy másik nagy ellenfél — által a maga számára meghatározott életfeladattal, a lehető legnagyobb bizonyosság elérésével a tudományok és az etika régiek építette nagyszabású palotája számára. Ennél sokkal tágabb értelemben vett és alapvetően más jellegű filozófiai állásfoglalásnak tekinthető, hogy Dilthey késztetve érezte magát arra, hogy történelmi-politikai tablón helyezze el saját magát és vállalkozását. Ennek nyomán egyértelművé válik, hogy Descartes-ot is minden bizonnyal a felvilágosodás gondolkodói egyikeként tekintette, azok egyikeként, akik előkészítették a francia forradalmat. Könyve ugyanakkor e komplexum egész ideológiai rendszerét hivatott opponálni annak révén, hogy filozöfiai-mödszertani megalapozäst ad a német történeti iskola — Dilthey nézete szerint — ezt nélkülöző munkái számára. Ugyanabban az időben, amikor Franciaországban a társadalmi eszméknek a XVII. és XVIII. században kifejlődött rendszere természetjogként, természetes vallásként, elvont államelméletként és elvont politikai gizdaságtanként a forradalomban levonta gyakorlati következtetéseit, ugyanakkor, amikor e forradalom hadseregei elfoglalták és lerombolták a német birodalom régi, különösen félresikerült épületét, melyet az ezeréves történelem fuvallata lengett körül, ugyanebben az időben kialakult hazánkban egy sajátos szemlélet a történelmi fejlődésfolyamatról mint arról a folyamatról, melyben valamennyi szellemi tény keletkezik - és ez a szemlélet bebizonyította a társadalmi eszmék amaz egész rendszerének valótlanságát." Bármilyen furcsának is tűnhet ez első olvasásra, Dilthey mégis minden bizonynyal úgy tekintette az akkor új kísérleteket a valamennyi tudomány számára, megkülönböztetés nélkül kötelező egységes metodológiai alapok bevezetésére, mint a forradalmi szemléletmód következményét, amellyel szemben szállt síkra ő maga a független módszertani megalapozás érdekében a történeti tudományok számára. Ugyanakkor korának többi gondolkodójához hasonlóan ő sem hajlott valamilyen új teológiai alapú metafizikai rendszer megalkotására az induktívlogikai módszertan ellenében. Dilthey akár még azt is gondolhatta, hogy épp a metafizikai maradványok voltak felelősek a francia forradalmi gondolkodás — majd a hadsereg - lendületéért. Dilthey terve bizonyára az volt, hogy átalakítja 18 Dilthey: A történelmi világ felépítése, 11. 5 Uo. «17 ¢

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
1867 px
Kép magassága
2670 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
1.17 MB
Permalinkből jpg
022_000010/0017.jpg
Permalinkből OCR
022_000010/0017.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde