OCR
ELőszó sőt a tudományos narratív pszichológia mint diszciplína is, melyek az önéletrajzi elbeszélések narratív struktúráinak pszicholingvisztikai elemzését tűzik ki célul. A filozófiában is nagy szerepet játszanak az önéletrajzi elbeszélések a személyes azonosság nyomait kutató elméletekben, melyeket összefoglalóan narratív identitáselméleteknek szokás nevezni. Az önéletrajzi elbeszélések érzelmekkel kapcsolatos részletei külön is fontossá váltak a filozófia és pszichológia közötti, a filozófiához talán közelebb álló vizsgálódási területen, melyet narratív érzelemelméletnek neveztek el. Mindezt látva és meggondolva különösen feltűnő, hogy mennyire kevéssé jut szóhoz ezekben az elméletekben, eljárásokban az a gondolkodó, aki életének és munkásságának legnagyobb részét az önéletírások kutatásának szentelte, részben csak kényszerűen lezárt eredményeit pedig közel négyezer nagyméretű oldalon adta, illetve adták közre. Georg Misch Geschichte der Autobiographie (GdA) című projektje és annak elkészült részei (hisz a négyezer oldal talán ha a fele-kétharmada lehet a szerzője által elgondolt műnek), említés szintjén bekerülnek ugyan a monográfiákba, tanulmányokba, egy-egy részletét beválogatják antológiákba, de igazán mélyrehatóan nem foglalkoznak vele. Holott az egyes korszakokra specializálódott kutatók recenzióikban kifejezetten nagyra értékelik Misch történészi teljesítményét." Nyilvánvalóan komoly nehézséget jelent a befogadás szempontjából, hogy az első, angolra lefordított kötetet nem számítva az összes többi csak németül érhető el, miközben azért Misch németje sem mondható éppen könnyű olvasmánynak. Másik komoly nehézség, hogy a nyelv összetettsége egyáltalán nem véletlen: Misch filozófiai hátteréből fakad, amely önmagában véve is komolyan befolyásolja a szöveget. E filozófiai háttér három valamelyest különválasztható összetevőre bontható. Az egyik az a hatás, amely Misch figyelmét egyáltalán az önéletírás felé fordította. Egész életében többé-kevésbé Wilhelm Dilthey filozófiai hagyatékának gondozójaként járt el, az önéletírás pedig Dilthey utolsó időszakának töredékes feljegyzéseiben a szellemtudományok megalapozásának kulcsmozzanataként jelenik meg. Így ez a filozófiai előfeltevés valamilyen mértékben kezdettől fogva szerepet játszik Misch általános filozófiai projektjében, bárha ez azért nem mondható súlyos előfeltevésnek. Egy fokkal nagyobb súllyal esik latba a másik előfeltevés, nevezetesen az, hogy a történelmet lineárisan haladó folyamatként gondolja el, amelynek eredményeként a reneszánsz idejére kibontakozik az autonóm személyiség koncepciója, jelentős részben az autobiográfia fejlődésével 3 "Lásd Pierre-Francois Moreau: Une theorie de l’autobiographie: Georg Misch, Revue de synthese, 4 S. N" 3-4, juil-dec. 1996, 377-389.