OCR
hatásával is magyarázható. Igaz, a mai napig sok helyütt él a gyakorlat, mely a halott visszajárását akarja megakadályozni, bár nem vámpírról van szó, csak ,közönséges" visszajáró halottról. Ugyanakkor a szlovákoknál fel-feltűnt egy-egy vámpír, ezért az evangélikusok rózsahegyi zsinata 1707-ben arra jutott, hogy imádsággal kell segíteni a bajon, mert az egész ,az ördög incselkedése". Es ,incselkedett”: nemcsak a hires borkereskedő, Kaszperek esetében, mint ezt Mikszáth Kálmán is megörökítette a Kísértet Lublón című írásában. 1769-ben a szepességi Zakócon egy - evangélikus vallású - kovács kísértete zaklatott mintegy 20 lakost, és amikor kihantolták, a tetem véres volt, mire ki kellett végezni." Az 1817-es éhínség során felvilägosodäsunk nagyszerü alakjának, Cházár Andrásnak (1745-1816) rozsnyói sírját feltörték, csontjait elégették, nehogy pestist, jégverést hozzon arra a vidékre..." Miután a vámpírhit görögkeleti ortodox, valamint görög és római katolikus, továbbá néhol evangélikus - ám (a románok világa mellett) szláv: cseh, morva, lengyel, szlovák, ukrán közegben jelentkezett, a szláv interetnikus kommunikációval is kapcsolatba hozzák. (Bár már 17. századi havaselvi és moldvai főpapok törvényesen tiltották a ki hantoläst, megis van, aki úgy vélte, hogy ez az aberráció a szerbektől jött.9) Viszont nemcsak a szlávokra hatott. Schrattenbach, a római katolikus olmützi püspök nem is vette jó néven, hogy Davanzati, Irani érseke nem osztotta az ő vámpírhitét."? XIV. Benedek pápa viszont sokra értékelte, hogy Davanzati teológiai érvekkel mutatta ki a vámpírhit képtelenségét, egyebek mellett annak hangoztatásával, hogy az ördög képtelen halottaiból bárkit is feltámasztani. Egyébként a vámpír szerinte is a pestis, a betegség, a félelem okozta képzelődés szülötte." Viszont az érsek 1739-ben írt értekezése csak 25 év múlva jelenhetett meg. A pápa közben nem maradt tétlen, felszólította a lembergi görög katolikus érseket, hogy irtsa a vámpír-babonát."5 A reformátusok viszont már korábban is úgy léptek fel a babonák (többek között román néphiedelmek) ellen, hogy az ő babona-felfogásukba a vámpírkodást is beleérthették. Annál is inkább, mert amíg a tridenti zsinat a kísérteteket a purgatóriumból visszajáró lelkeknek tartotta, a protestánsok szerint legfeljebb a mennyországból vagy a pokolból jöhetnének elő, de a mennyből lejönni nincs értelme, a pokolból pedig nem lehet feljárni." Jellemző, a református teológus orvos fia, Köleséri Sámuel immár Spinoza rejtőzködő hívének bizonyult, amikor azt fejtegette, hogy az ember Isten szeretetét annak teremtményeire vitte 'S9 MTA Konyvtdranak Kézirattara, Magyar Nyelvt. 4-15/5. k. 197-204. Löcsei exjezsuita, Andreas Lux levele. 18! Magyary-Kossa Gyula: Magyar orvosi emlékek. IV. Budapest: Magyar Orvosi Könyvkiadó Társulat, 1940, 88. '8Toan-Aurel Candrea: Folclorul medical roman comparat. lasi: Polirom, 1999, 179. 18 Franco Venturi: Settecento riformatore. Da Muratori a Beccaria. Torino: G. Einaudi, 1969, 384. 18 Mezes: Visum repertum, 2014, 115. 15 Francesco Paolo de Ceglia: The Archibishop’s Vampires. Archives internationales d'histoire des sciences, 2011, 166-167. sz. 492., 494., 507. 1% Delumeau: La peur, 1978, 78. 40