OCR
vagy belepusztulni, mert a böjt megszegése nagyobb bűn volt, mint az emberölés - ha igaz. Jó egy évszázad múlva - egy amerikai úti beszámoló szerint - egy híres rabló bandájával együtt pénteken lemészárolt egy egész családot, de amikor azt látta, hogy az egyik társa vajat evett, hatalmas ütést mért a ,pogányra", rákiáltván: , Nem félsz Istentol?” Viszont Erdélyben 1786-ban volt, ahol a románok a húsvéti böjt időszakában a kenyérhiány miatt kénytelenek voltak hússal élni." Mig Tallar terepen gyűjtötte tapasztalatait, az erdélyi Martin Martini a démonmániáról szóló -— orvosi - doktori értekezésében az irodalmat dolgozza fel. Magat a jelenséget, a démonmániát részben őrültségnek, melankóliának, mániának, részben csalárdságnak tudja be. Említi a tézist, amely a vámpírokat a faunokkal rokonítja, azt is, hogy egyesek a platonista képzetekkel kapcsolják össze a vámpírizmust, mások szerint pedig a Spiritus astralis mozgatja az elhalt embert. De a doktori értekezések kötelező tudálékosságát jól kiegészíti az a megfigyelés, hogy sokan a járvány alatt a vámpírtól való félelembe halnak bele. Erdélyt nem is említi. A műnek mégis van erdélyi vonatkozása: a szerző értekezését Bánffy György - szabadkőműves - alkancellárnak ajánlotta, talán azért is, mert apja a nagyszebeni szabadkőműves, Leopold Martini lehetett." A Havaselvén és Moldvában több mint egy évtizedet eltöltő Raichevich, orvos és diplomata már jól szórakozott a különböző babonákon, és azon is, ahogy a papok hasznot húztak a vámpírizmusból. Szerintük a lélek még nem is távozhatott abból a (holdtestből, amely nem indult oszlásnak, és a vámpírt úgy ismerik fel, hogy a síron a föld fel van dúlva. Ennek megállapítása után a pap és a papné, valamint szomszédjaik elterjesztik a hírt, és kötelezik a hozzátartozókat, fizessenek a papnak, hogy oldozza fel a vélhetően egyházi átoktól sújtott tetemet, amelyet kiásnak, a falhoz támasztanak, és ha nem porlad el, elégetik. Bojárok tetemét soha sem gyanúsítják ilyesmivel, annál inkább azokét, akiket gyűlölnek: rendőrök és élelmiszer-kereskedők holttestét. A papok vámpírnak nyil váníthatják az esküszegőket is. A görög főpapok pedig jó pénzért bűnbocsátó céduläkkal , próbálják megszabadítani a szegény moldvaiakat és a havaselvieket ettől a szerencsétlenségtől". Ezek a nyomtatványok örök nyugalmat ígértek." Viszont akadt olyan orvos, aki arra is felfigyelt, hogy Moldvában nemcsak a románok, hanem a görögök és '6l Matei Cazacu: Dracula. Bucuresti: Humanitas, 2008, 367. 12 Köpeczi Sámuel: Nevezetes változások melyeket életem folyása s viszontagságai leírásában maradékom kedvére feljegyezgettem. Akadémiai Könyvtár, Kolozsvár. A kolozsvári Református Kollégium kéziratgyűjteménye nr. 1554. 18 Martinus Martini: Dissertatio inauguralis practico-medica de Daemonomania et variis ejus speciebus. Vindabona: Litteris Sonnleithnerianis, 1782, 41-49. http://books.google.hu/books?id =jFxUAAAAcAAJ&printsec = frontcover&hl=hu&source=gbs_ge summary_r&cad=0#v=onepage& q&f=false (2015-02-06) 14 Thomas Sindilariu: Freimaurer in Siebenbürgen 1749-1790. Heidelberg - Kronstadt: Arbeitskreis für Siebenbürgische Landeskunde - Aldus, 2011, VI. [Stefano Raicevich]: Osservazioni storiche naturali, e politiche intorno la Valachia, e Moldavia. Napoli: Presso G. Raimondo, 1788, 234-237. 165 36